Olovligt alkoholintag på arbetsplatsen och efterföljande krav på uppsägning samt innehållande av lön

min kompis drack sprit på sitt jobb,som kock.utan att betala.chefen kom påhonom.för ett halvår sedan.då blev han förlåten av chefen.i november sa chefen att han måste säga upp sig,annars polisanmälan.san sa han att han behåller hans lön som kompensation för spriten .ung.40000 skr innan skatt.har han rätt till det?skal min kompis ta det här,eller kontakta facket.vilket straff får han?är det värt att riskera straffregistret?eller skall han låta det bero?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Vad först angår de straffrättsliga aspekterna av din väns agerande är det aningen svårt att avgöra vilken typ av besittning han haft till den olovligen konsumerade drycken. Eftersom inget tyder på att han ej skulle ha handlat uppsåtligt (jfr. 2 § brottsbalken (1962:700)) torde i de fall han haft ensambesittning till berusningsmedlet (vid tillgreppet varit ensam om att utöva kontroll däröver) antingen förskingring eller undandräkt ha begåtts (se 10 kap. 1 och 2 §§ nämnda lag), medan ett fall av stöld eller snatteri annars är för handen, förutsatt att inget vilseledande förekommit (se 8 kap. 1 och 2 §§ nämnda lag).

Vilken påföljd som kan komma att följa är väldigt svårt att uttala sig om utan insikt i din väns förflutna och en rad andra omständigheter. Alltifrån böter till fängelse i sex år ingår i ovan berörda brotts ordinarie straffskalor.

Vad gäller den arbetsrättsliga frågan måste först avgöras vilken anställningsform din vän haft då reglerna för anställningsavtalets upphörande skiljer sig åt beroende på om den anställde varit tillsvidareanställd, visstidsanställd eller provanställd. Eftersom det i frågan talas i termer av uppsägning antas det i fortsättningen röra sig om en tillsvidareanställning (jfr. 4 § 1 och 2 st. lagen (1982:80) anställningsskydd). Uppsägning som beror på förhållanden hänförliga till arbetstagarens person får då inte enbart grundas i omständigheter arbetstagaren ägt kännedom om under mer än två månaders tid, förutsatt att synnerliga skäl ej föreligger eller att arbetstagaren samtyckt till dröjsmålet (se 7 § 4 st. närmast ovan nämnda lag). Eftersom arbetsgivaren anges ha accepterat brottsligheten tidigare torde ingetdera undantag ifrågakomma. Något som inträffat för ett halvår sedan får sålunda inte ensamt ligga till grund för vare sig uppsägning eller avsked, varför anställningsavtalet inte torde kunna hävas av din väns arbetsgivare om din vän under de senaste två månaderna skött sig i övrigt.

Att saklig grund för uppsägning (eller avsked) ej föreligger behöver dock inte innebära att innehållandet av lönen är otillåtet. Rätten att göra avdrag på lönefordran för att få betalt för fordran mot arbetstagaren (kvittning) regleras i lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt. Av sagda lag framgår att en arbetsgivare bl.a. äger kvitta mot klar och förfallen skadeståndsfordran som uppkommit till följd av i tjänsten uppsåtligen vållad skada. Har alkoholen intagits under sagda förhållanden, och är fordringen att anse som klar och förfallen har arbetsgivaren sålunda rätt att kvitta. Därutöver får kvittning ske efter frivillig överenskommelse i avtal eller enligt bestämmelse i kollektivavtal (se 2 och 3 §§ ovannämnda lag).

Vad gäller beloppet finns i berörd lag vissa begränsningar som förhindrar ett innehållande av den del av lönen som är nödvändig "för arbetstagarens och hans familjs försörjning samt till fullgörande av underhållsskyldighet som i övrigt åvilar honom" (se 4 och 5 §§ ovannämnda lag). Att innehålla hela beloppet är sålunda inte tillåtet, och föranleder skadeståndsskyldighet gentemot din vän (se 1 och 8 §§ ovannämnda lag).

Utöver de aspekter som berörs i din fråga bör tilläggas att arbetsgivarens hot att angiva (anmäla) din vän om denne inte säger upp sig bör var att anse som olaga tvång eftersom tvånget uppenbarligen är otillbörligt då ingen saklig grund för att häva anställningsförhållandet föreligger.

Sammantaget gäller alltså att din vän troligen gjort sig skyldig till någon form av tillgreppsbrott, men att saklig grund för uppsägning ej synes föreligga då detta inträffat för ett halvår sedan samt att innehållandet av lönen av din beskrivning att döma är otillåtet och därmed skall sanktioneras med skadestånd. Därtill tycks arbetsgivaren ha gjort sig skyldig till olaga tvång, vilket bör anmälas. Att din vän med beaktande av det anförda bör ta kontakt med sitt fackförbund torde knappast behöva påpekas.

Önskas vidare hjälp i ärendet är Du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn: 08-533 300 04) eller e-post: info@lawline.se.

Brottsbalken (1962:700) finner du här, lagen (1982:80) om anställningsskydd här och lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare