FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/12/2016

Olovlig trädfällning på grannes tomt

Vad gör jag när grannen fällt träd och även tagit dom på min sommarstugetomt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom träden står på din tomt krävs din tillåtelse för att fälla dem. Att olovligen fälla träd på annans tomt är skadegörelse eller åverkan, beroende på om handlingen bedöms som ringa eller ej, se 12 kap. 1 och 2 §§ Brottsbalken. Det är svårt att svara på hur brottet i fråga skulle bedömas eftersom uppgifter saknas. Du kan polisanmäla händelsen.

Även skadestånd kan bli aktuellt, se 2 kap. 1 § Skadeståndslagen. Du kan kräva ersättning för träden av din granne eftersom att denne orsakat dig sakskada genom att förstöra din egendom. Jag rekommenderar dig att prata med din granne, alternativt kontakta en jurist. Du är varmt välkommen att kontakta oss på http://lawline.se/boka om du behöver hjälp med ärendet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare