FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2015

Olovlig körning. Kan jag dömas till böter?

Hej jag är 15 år och kört bil. Jag blev nyligen stoppad av polisen. Jag undrar om jag kommer få böter? Isåfall hur mycket? (Det var min mammas bil och första gången det här händer. Jag han bara backa ut från parkering innan de kom)

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Huruvida du kommer få böter eller ej är omöjligt för mig att svara på! Däremot kan jag svara på vad du riskerar att dömas till om det blir rättegång och domstolen kommer fram till att du är skyldig.

Eftersom du har fyllt 15 år kan du dömas till en påföljd, detta följer av 1 kap. 6 § brottsbalken.

Eftersom du utan körkort har framfört ett fordon som kräver körkort kan du ha gjort dig skyldig till olovlig körning enligt 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott som du kan hitta https://lagen.nu/1951:649. I samma paragraf står det att den som gjort sig skyldig till olovlig körning ska dömas till böter.

Slutsats: Om domstolen finner dig skyldig till olovlig körning kommer påföljden antagligen bli böter.

Mikael JonassonRådgivare