FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/04/2014

Olovlig körning med falskt körkort

Vi har en man som kommer till oss och säljer varor.Han har levt sitt liv i bilen som handelsresande.Han är i70 års åldern.Problemet är att han förlorat sitt körkort 2004-5 men har kört allsedan dess utan körkort.Vi tror att han har åkt fast en gång för olovlig körning.Han har kört många gånger i Europa och mycket i USA.Sist han var här så talade han om att han hade blivit erbjuden ett falskt körkort men han viste inte om han vågade ta erbjudandet.Han var rädd för påföljden.Frågan är?vadskulle påföljden bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt svensk lag måste man ha ett giltigt körkort för att få köra bil. Detta krav syftar till att upprätthålla en hög trafiksäkerhet och till att undvika skador i trafiken. Att ha en ordning där var och en bedömer sin egen körförmåga fungerar inte.

För det fall han skulle åka dit med ett förfalskat körkort skulle han bli dömd för brukande av falsk urkund. Straffskalan för detta brott är fängelse i max 2 år (14 kap. 1 § och 10 § brottsbalken).

Han skulle även bli dömd för olovlig körning. Eftersom han tidigare åkt dit för olovlig körning, efter att fått körkortet inkallat, kommer han sannolikt dömas för grov olovlig körning denna gång (se Svea HovR:s dom 1963-12-18, nr VI:B 145). Straffskalan för grov olovlig körning är fängelse i max 6 månader (3 § trafikbrottslagen).

Vid bedömningen av straffvärdet i det enskilda fallet kommer domstolen beakta den skada, kränkning eller fara som gärningen inneburit, vad den dömde insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter eller motiv som han eller hon haft (29:1 brottsbalken). Man kommer ta hänsyn till samtliga omständigheter i det enskilda fallet och bestämma en gemensam påföljd för båda brotten.

Eftersom jag inte har tillgång till så många omständigheter (tidigare brottslighet m.m.) angående ert hypotetiska fall är det svårt för mig att ge er ett säkert svar på straffvärdet. Jag ber er därför att återkomma till min mail (matte.jarn@live.se) med mer omständigheter för att få ett säkrare svar.

Efter att man genomfört straffvärdesbedömning och straffmätning bestämmer man vilken påföljd som kan bli aktuell. Generellt kan sägas att man ofta väljer att döma till skyddstillsyn eller villkorlig dom och dagsböter vid straffvärden under 1 år medan man för straffvärden över ett år dömer till fängelse.

Lawline RådgivareRådgivare