Olika sätt för äganderättens övergång till bröstarvinge

Enskild egendom till gemensamma barn Hej! Jag och min man har två gemensamma vuxna barn och två särkullebarn från min mans tidigare äktenskap. Vi äger tillsamman en villa och en sommarstuga för liknande värde. Vi vill att sommarstugan ska ärvas endast av våra gemensamma barn. Är det möjligt att skriva över sommarstugan till våra gemensamma barn redan nu som enskild egendom? Tack för hjälpen Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Det gäller här att hålla isär begreppen. Enskild egendom uppstår genom exempelvis äktenskapsförord och reglerar ägarförhållandena mellan makar vid bodelning, vilket oftast sker vid den ene makens bortgång eller vid äktenskapsskillnad, se 1:5, 7:2-3 samt 9:1-2 äktenskapsbalken (1987:230).

Om ni inte skulle göra något alls, så fastslår ärvdabalken (1958:637), ÄB, i 2 kap. vem som ska ärva vad. Principen är då att varje barn ärver efter båda sina föräldrar, en del från modern och en del från fadern, dock att den make som överlever den andre erhåller den andres egendom med fri förfoganderätt, så att barnen får vänta på sitt arv tills båda föräldrarna gått bort.

Mitt förslag, om ni inte tycker om ärvdabalkens principer, är att ni skriver ett testamente, antingen gemensamt eller var för sig. Där kan ni fritt reglera vem som ska bli ägare till vad. Reglerna för upprättande (och återkallelse) av testamente anges i 10 kap. ÄB, se särskilt 10:1 ÄB; en skriftlig handling samt två vittnen krävs.

Vill ni att äganderätten ska övergå direkt så kan ni i stället skänka eller sälja egendomen till en eller flera av era barn. Gåvoskatten har tagits bort och behöver således inte erläggas. Det ni behöver ha i åtanke om ni säljer eller skänker bort egendomen till endast en eller några av era barn, är att det kan räknas som förskott på arv enligt 6:1 ÄB.

Lars BålmanRådgivare