Olika säkerhet för fordran

Hej!

Jag har en fråga här.. Jag ska låna ut pengar till en kompis. Och som säkerhet för detta vill jag då välja ut en borgensman eller pantbrev i hennes fastighet eller då också panträtt i en lös egendom, som exempelvis aktier. Frågan är då, vad är skillnaden mellan dessa? Det är min pappa som har gett mig råd om att göra så men jag kan inte riktigt komma fram till vilket dom är bäst och vilket som är säkert alternativt osäkert.

Tusen tack!!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De olika typerna av säkerhet har alla olika kvalitéer och olika anledningar till varför det är en bra säkerhet. Borgen innebär att en person går i borgen för någon annans skuld och kan alltså tvingas betala skulden om gäldenären (den skuldsatte) inte kan betala. Det finns två olika typer av borgen och dessa regleras i handelsbalkens 10 kapitel, https://lagen.nu/1736:0123_2. Den första sorten kallas enkel borgen och återfinns i 8 § och är den vanligaste sorten. när man använder den typen kommer borgensmannen bara tvingas betala om gäldenären inte kan betala eller inte återfinns. Den andra typen finns i 9 § och kallas proprieborgen. Proprieborgen innebär att borgensmannen tar på sig att betala "så som för egen skuld" som det brukar uttryckas, och borgenären kan då kräva antingen gäldenären eller borgensmannen, gäldenären behöver inte vara insolvent för att borgensmannen ska kunna krävas på pengarna. Borgensmannen har sedan ett regresskrav mot gäldenären. Om man inte skriver i borgensavtalet att borgensmannen ska betala såsom för egen skuld är det en enkel borgen. Borgen har egentligen inga formkrav utan ett muntligt avtal räcker, men ett skriftligt rekommenderas av bevisskäl då det kan bli problem när skulden ska drivas in.

Nackdelen med borgen är att det inte finns någon säkerhet att borgensmannen kan betala skulden när gäldenären är insolvent. Borgensmannen kanske inte heller har tillräckligt för att betala av skulden. En annan nackdel är att en annan person involveras i långivar-låntagar-relationen, en relation som kan vara ganska känslig. Borgensmannens personliga ekonomi kan försvåras rejält om hen tvingas betala. Av den anledningen kan det också ofta vara svårt för gäldenären att hitta en borgensman som kan tänka sig att gå i borgen, eftersom det gamla talesättet "den som går i borgen, går i sorgen" stämmer allt för bra. Ur borgenärens synvinkel är det dock oftast inga problem och man får oftast den säkerhet för skulden som man kan behöva.

Panträtt i lös egendom innebär att gäldenären ger dig egendom som säkerhet för fordran. Handelsbalkens 10 kapitel är aktuellt även i detta fall. Du måste ha egendomen i din besittning för att panträtten ska ge dig säkerhet. Om gäldenären inte betalar fordran har du rätt att sälja egendomen för att ur den få betalt för din fordran. Du kan dock bara få så mycket betalt ur egendomen att det motsvarar fordran, alltså inte hela värdet om värdet överstiger fordran. Som panthavare har du en vårdplikt och måste alltså se till att egendomen inte skadas och så vidare. Om den pantsatta egendomen ger avkastning, som till exempel om det är aktier, ingår inte avkastningen i panträtten utan tillfaller gäldenären.

Panträtt i fast egendom innebär att gäldenären pantsätter ett pantbrev som är utfärdat ur fastigheten som motsvarar ett visst värde i fastigheten. Beroende på till vilket värde som fastigheten är pantsatt tidigare, får du olika säkerhet. Fördelen med att ha säkerhet i en fastighet är att den alltid har ett värde, så vid en eventuell personlig konkurs skulle fastigheten ge pengar. Nackdelen är att det kan bli svårt att hävda att fastigheten ska tvångsförsäljas ifall det är en liten skuld och du har dålig rätt i fastigheten. En annan nackdel är att ifall din vän inte har tidigare pantbrev utfärdade tillkommer en avgift för att få fastigheten intecknad hos lantmäterimyndigheten.

Hoppas du har fått svar!

Matilda HellströmRådgivare