FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/09/2014

Olika delgivningssätt

Hej! Om man har blivit delgiven till tingsrätten och har fått en fällande dom, vad händer om man överklagar men undviker att bli delgiven igen? Kan brottet bli preskriberat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag hade behövt veta vilket typ av mål detta handlar om för att ge dig ett komplett svar med rätt lagrum i rättegångsbalken. I 33 kap 2 § rättegångsbalken (RB) skrivs att delgivning ska ske, https://lagen.nu/1942:740#K33P2S1. Det finns mer exakta regler i RB för brottmål respektive tvistemål, men jag väljer att inte ta med dessa. I delgivningslagen (https://lagen.nu/2010:1932) finns lite mer specifika bestämmelser. Hovrätten väljer vilket sätt handlingarna ska delges på och väljer den enklaste och billigaste i första hand. Vanlig delgivning, muntlig delgivning eller förenklad delgivning är de tre vanligaste.

Vanlig delgivning betyder att handlingarna skickas och att du måste bekräfta att du tagit emot handlingarna, se 16-18 §§ delgivningslagen. Muntlig delgivning kan göras över telefon men är endast lämplig om det handlar om ett kortare meddelande, ex. kallelse till förhandling, se 19-21 §§ delgivningslagen. Dessa två går ju båda att "undvika", vad som händer då återkommer jag till strax. Det finns nämligen ett tredje förfarande, förenklad delgivning. För att det ska kunna användas måste du ha blivit informerad om att det kan komma att användas och att målet är relativt okomplicerat med få handlingar. Det går nämligen till så att handlingarna skickas till dig utan bekräftelse, och sedan skickas ett kontrollmeddelande (ett par dagar senare, som informerar om att handlingarna har skickats). I detta fall behövs ju alltså inte bekräftelse från dig på att handlingarna har kommit fram, utan du blir delgiven bara genom att du får hem handlingarna i brevlådan (och är alltså svårt att undvika). Se även 22-26 §§ delgivningslagen.

Om någon av de två första sätten används (vanlig eller muntlig delgivning) och du undviker att skicka tillbaka bekräftelsen kommer hovrätten troligen att gå vidare med stämningsmannadelgivning, se 31-41 §§ delgivningslagen. Enligt 31 § och 40-41 §§ delgivningslagen är det polismyndigheten som har hand om detta och förordnar stämningsman. Enligt 32 § delgivningslagen kan du delges när stämningsmannen möter dig, ex i ditt hem eller på din arbetsplats. Vägrar du att skriva under en bekräftelse kommer handlingarna att lämnas kvar ändå och du anses ha blivit delgiven. Om de inte hittar dig kan handlingarna ges till någon i din närhet. Enligt 35 § får handlingarna lämnas till någon annan i samma hushåll och enligt 36 § kan handlingarna lämnas till din arbetsgivare och du anses då delgiven. Om inget av dessa fungerar kan de helt enkelt lämna handlingar vid din bostad, på dörren eller i brevlådan, se 38 § delgivningslagen. Du kommer anses delgiven när handlingarna har avlämnats, oavsett bekräftelse eller inte, 39 § delgivningslagen.

Som du kanske märker är det svårt att undvika delgivning och på så sätt få till en preskription av målet. Hoppas detta var till hjälp! Vänligen,

Molly MalmRådgivare