Olagligt med WiFi-hotspot med varumärkesskyddat namn

Hej! Jag undrar om det är olagligt att sätta upp ett öppet trådlöst nätverk (en såkallad WiFi Hotspot) och döpa det till ett varumärkesskyddat namn (till exempel en restaurang/butik eller liknande)? Det gäller alltså inte nätverket i sig, utan om namnet. Tidsmässigt rör det sig om ett par timmar i syfte att undersöka användandet av just WiFi Hotspots.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Varumärkeslagen ger innehavaren av ett varumärkesskydd ensamrätt att i näringsverksamhet använda sig utav varumärket, se 1 kap  10 § varumärkeslagen.

Det innebär att om du sätter upp WiFi-hotspoten i privat syfte är handlingen inte olaglig. Om du istället skulle göra det för att på något sätt locka kunder till din näringsverksamhet eller för att ta fram statistikunderlag som gynnar dig i din näringsverksamhet är situationen mer osäker. Då finns risk att du gör dig skyldig till varumärkesintrång enligt varumärkeslagen.

Vidare bör man alltid se upp med brottsbestämmelser såsom bedrägeri eller bedrägligt beteende när man utger sig för att vara någon annan. Ett grundläggande rekvisit är dock även här att den som vilseleder ska få någon sorts ekonomisk vinning av gärningen.

Sammanfattningsvis kan du använda dig av ett varumärkesskyddat namn som beteckning för din WiFi-hotspot om du gör det i privat syfte.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga.

Om du vill läsa mer i varumärkeslagen hittar du den https://lagen.nu/2010:1877 .

Mvh

Thomas BorgenfalkRådgivare