FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/09/2014

Olagligt med kroppsskydd?

Hej! Finns det någon/några lagar som förbjuder kroppsskydd? I mitt fall tänker jag på en replikering av ganska tung pansarrustning.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till skillnad från skjutvapen, knivar och andra gatustridsvapen så finns det inte någon svensk lag som uttryckligen förbjuder användandet av kroppsskydd. Begreppet ”kroppsskydd” nämns visserligen i bilagan till Förordningen om krigsmateriel (se https://lagen.nu/1992:1303) och klassificeras som krigsmateriel om den är utformad enligt militär standard. Förordningen om krigsmateriel handlar dock huvudsakligen om import, export och tillverkning av sådana produkter, och innehåller därför inte heller några speciella förbud eller riktlinjer om kroppsskydd för privatpersoner.

Det finns alltså ingenting inom svensk rätt som förbjuder införskaffandet eller ägandet av kroppsskydd. Däremot så skulle användandet av kroppsskydd vid grövre brottslighet kunna innebära att förverkandereglerna i Brottsbalkens 36 kapitel blir aktuella, där 2 och 3§ stadgar att egendom som använts som hjälpmedel vid brott eller som annars befaras kan komma till användning i brottslig verksamhet kan förverkas. Det förutsätter givetvis att kroppsskyddet först används i samband med brottslig verksamhet, och blir alltså inte aktuellt endast vid inköp eller normal användning.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare