Olagligt att titta på streamad film?

Är det idag 2015 lagligt eller olagligt att titta på gratis steamad film på nätet....frågan gäller enbart att titta - ingen nedladdning således.

Sidorna det gäller är;

http://dreamfilmhd.com/start/genres/drama/

och

http://www.svenskafilmer.nu/beck-familjen-2015

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller just streaming är rättsläget, som jag har förstått det, inte helt klart. Enligt en artikel från Metro, där man intervjuare en kammaråklagare framkommer att "Enligt Medieinstitutet använts piratsajter som Swefilmer och Dreamfilm av en fjärdedel av de som tittar på film och tv på nätet. Men det kan vara olagligt att använda sajterna, och det finns ingen tydlig lagstiftning kring vad som gäller.

– Vi bedömer att rättsläget är oklart när det gäller tittarna. Vi kommer inte i nuläget att väcka några åtal, säger Henrik Rasmusson, kammaråklagare vid Åklagarmyndigheten.". Artikeln publicerades 12 november 2014. Länk till artikeln hittar du här.

Om vi ser till den matriella rätten som idag existerar kring området upphovsrätt är det inte fråga om ett sådant förfogande som skyddas av upphovsrätten (det vill säga exemplarframställning eller tillgängliggörande för allmänheten.). Den tillfälliga kopia av sändningen som uppkommer i datorn i samband med webbläsningen torde kunna gå under undantaget som finns i 11 a § i upphovsrättslagen.

Ovanstående gäller alltså så länge man inte framställer mer beständiga kopior av det som streamas,dvs. laddar ner (då blir det frågan om en olovlig exemplarframställning enligt 2 § st. 2).

Upphovsrättslagen hittar du här

Lawline RådgivareRådgivare