Olagligt att ''snoka'' i annans mobil?

Hej! Jag undrar om det är olagligt att snoka i någons mobil utan dennes vetskap.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ett intrång i någons mobil skulle eventuellt var att anse såsom brytande av post eller telehemlighet. 4 kap. 8§ brottsbalken. I ett liknande fall så dömde en Hovrätt i mål RH 2004:40 för dataintrång då en person olovligen hade läst en annans e-post samt tagit sig in på dennes hemsida på Lunarstorm. 4 kap 9c§ brottsbalken.

Jag skulle således vilja påstå att det beror på vad du läser i mobilen, i det fall du läser sms kan 4 kap 8§ bli tillämplig och om du läser e-post eller går in på personens facebook-konto så torde ansvar för dataintrång föreligga enligt 4 kap 9c§ brottsbalken.

Utfallet beror även på vad du gör med informationen, använder du den för att förtala personen eller förolämpa så gör du dig givetvis skyldig till förtal eller förolämpning. Bara för att något är sant är det inte straffritt att sprida det. 5 kap. 1-3§§ brottsbalken.

Vill du själv läsa brottsbalkens regler hittar du dem https://lagen.nu/1962:700

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare