Olagligt att hyra i andra hand utan tillstånd?

Hej! Jag har en vän som har ett förstahandskontrakt. Men nu har han även köpt en bostadsrätt som han tänker bo i men han vill behålla hyresrätten. Därför tänker han fortsätta vara skriven där. Han har nu frågat om jag vill flytta in där. Isåfall kommer även jag skriva mig där. Nu vill jag bara försäkra mig att detta inte är olagligt? Så begår någon ett brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att hyra ut hyreslägenheter i andra hand krävs tillstånd från hyresvärden eller hyresnämnden. För att få tillstånd krävs godtagbara skäl vilket exempelvis kan vara att hyresgästen ska studera eller arbeta på annan ort, vistas utomlands eller prova att flytta ihop med någon annan. För att din vän alltså lovligt ska få hyra ut sin hyresrätt krävs ett sådant samtycke.

Om din vän väljer att olovligen hyra ut lägenheten är detta alltså ett avtalsbrott, det är alltså inte olagligt. Att du skriver dig på adressen bör förtydligas att inte heller detta är något brott. Ett avtalsbrott innebär att hyresgästen i detta fallet, väljer att frångå det som avtalats. Hyresvärden har i ett sådant fall rätt att säga upp hyresgästens kontrakt om denne inte omedelbart rättar sig efter en tillsägelse.

Konsekvenserna av att hyra ut lägenheten i andra hand olovligen kan därför bli att din vän förlorar sitt kontrakt. Ingen av er begår en brottslig handling, men om du funderar på att hyra en lägenhet i andra hand som hyrs ut utan tillstånd bör du tänka på att denna kan komma att sägas upp och att du därför ganska snabbt kan komma att bli utan bostad. Eftersom avtalsförhållandet inte skulle vara mellan dig och hyresvärden har du inte heller rätt att ställa några krav direkt mot denne om att exempelvis få ta över kontraktet, i det fallet att din väns kontrakt skulle sägas upp. Jag rekommenderar dig därför att försäkra dig om att lägenheten hyrs ut med erforderligt tillstånd.

Lawline RådgivareRådgivare