FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/06/2014

Olagligt att bära kniv vid allmän plats?

Hej! Har ett par barnbarn som skall till Husarö på läger, nu har dom kommit och fråga om jag har någon täljkniv som dom kan ta med. Här blir jag lite fundersam om vad knivlagen säger, är det så att dom kan bära kniv i väskan på allmän plats, kniv är ju ett stickvapen. är tacksam för svar på detta innan dom får låna kniv av mig. Vill inte att det skall hända något! Morfar till barnen Sune Johansson Tel: 0175-722 80 Mobil: 070-370 32 89 E-post sujohansson@telia.com

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Som du är inne på så finns det mycket riktigt en lag som reglerar i vilka situationer man får bära knivar och andra farliga föremål (Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål). I lagens 1§ första stycket anges att knivar inte får innehas på allmän plats. I andra stycket så anges dock undantag från huvudregeln i första stycket. Ett sådant undantag är då exempelvis kniv ingår som ett led i utrustning eller om innehavet av kniven till övriga omständigheter anses befogat.

Jag vågar med säkerhet påstå att medtag av en täljkniv på ett läger går under undantaget i andra stycket. Det är således tillåtet för barnen att medtaga täljkniv.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare