Olaglig övervakning av anställda

På en lagercentral i min hemstad blev ett antal arbetare uppsagda sedan arbetsgivaren med hjälp av kameraövervakning upptäck att de utfört stölder på företaget. Dock hade ingen informerats om att kamerorna satts upp, och Datainspektionen har bedömt övervakningen som olaglig, Min fråga är nu om det på något sätt kan påverkaläget för de som sagts upp? De enda bevisen som fanns mot dem togs ju fram med olagliga metoder.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regleringen kring uppsägningar och avsked finns i Lagen om anställningsskydd(LAS), den hittar du här här.

Arbetsgivaren måste ha saklig grund för att få säga upp en anställd på grund av personliga skäl och en avvägning ska göras mellan arbetstagarens och arbetsgivarens intresse(LAS 7§). Som huvudregel måste arbetsgivaren ha undersökt möjligheten till omplacering men det finns situationer där det rimligen inte kan krävas. När en arbetstagare har begått ett brott som är riktat mot arbetsgivaren eller utförd på arbetsplatsen så är det en situation som arbetsgivaren inte skäligen bör tåla.

I en dom från Arbetsdomstolen(AD 2010:18)så skriver domstolen att det inte är enbart den ekonomiska skadan som ligger till grund för en sträng syn utan det rubbar också förtroendet som en arbetsgivare måste kunna känna för den anställde. I motiven bakom LAS så angavs att anställningen i allmänhet bygger på ett förtroendeförhållande och att det därmed är nödvändigt med en fast attityd mot ohederlighet på arbetsplatsen.

Att arbetsgivaren har övervakat de anställda på ett otillåtet sätt inverkar sannolikt inte på bedömningen om uppsägningen är saklig.

Även om bevisningen är "olaglig" är saken klarlagd och därmed är arbetsgivarens förtroende för de
anställda rubbat. Eftersom de uppsagda personerna har stulit från arbetsgivaren så finns sakliga skäl att säga upp dem.

Jag hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare