Olaga tvång genom hot om anmälad

Hej, räknas det som utpressning eller övergrepp i rättssak (eller kanske något annat) vid följande scenario:

En person påstår sig veta vilka som utfört ett brott, brottet är ännu inte preskriberat, personen hotar en annan att hen skall anmäla dessa personer till polisen, om inte den andra "backar" och slutar försöka ta kontakt. Enda anledningen att kontakt tas är då det finns ett gemensamt barn.

Får man "hålla inne", den typen av information och får den verkligen användas för att skrämma någon annan person att hålla sig borta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gärningen du beskriver räknas troligtvis som olaga tvång eftersom en person tvingar en annan att hålla sig borta (underlåta något) från sitt barn genom att hota att anmäla personen för brott (4 kap. 4 § BrB). Straffet för detta är böter eller fängelse i högst två år. Det verkar dock inte vara utpressning eftersom personen inte använder tvånget för att få pengar från offret (9 kap. 4 § BrB).

Det finns ingen skyldighet att anmäla brott som redan är fullbordade. Det är dock straffbart att inte anmäla pågående eller nära förestående brott (23 kap. 6 § BrB). Detta gäller dock bara vissa särskilt föreskrivna brott och om det kan göras utan fara för den som anmäler.

Så för att svara på din fråga: Det är generellt sett tillåtet att ”hålla inne” den typen av information men den får inte användas för att skrämma någon annan person att hålla sig borta.

Mvh

Johan LandströmRådgivare