Olaga tvång?

En närstående person blev för några månader sedan anmäld för att ha misshandlat sin flickvän. De hade då varit tillsammans i ca 5 år och jag vet att de hade ett bra förhållande. Anmälan kom som en chock för alla. Han blev anklagad för ett flertal olika saker som lades ner då det inte fanns några bevis. Jag vet att mycket av det som stod i anmälan var ren lögn. Påhitt för att göra livet surt för den här personen helt enkelt.. Alla punkter i anmälan blev strukna förutom 1. Den kallas för olaga tvång om jag inte minns fel. Det handlar om en situation då paret varit osams. Det var mitt i natten, det var snö ute och paret var ute och körde bil på väg hem till sin lägenhet. Kvinnan satt vid ratten och mannen var medpassagerare. Utan att säga något körde kvinnan hem till sin mamma istället och tänkte kliva ur där istället för att åka hem. Mannen gick ut ur bilen och försökte prata med kvinnan som vägrade. Mannen tog då tag i kvinnan och bad henne stanna i stället, varpå kvinnan började gallskrika och sprattla sig omkull i snön. Hon gapar och skriker varpå mannen lägger handen på hennes mun och säger att hon väcker hela kvarteret. Mannen har berättat och erkänt ovanstående. Efter den här händelsen fortsätter paret vara tillsammans och ingen av dem gör någon grej av detta. I anmälan har dock kvinnan påstått att händelsen såg annorlunda ut. Enligt henne ska mannen tagit stryptag på henne samt att hennes mammas sambo ska ha sett hela händelsen inifrån huset mitt i natten. Till saken hör att mammans man har alkoholproblem och säkerligen sov vid tillfället. Det finns inga bilder, hon har inte gjort någon läkarundersökning. Det enda som finns är kvinnans berättelse mot mannens berättelse - och dessa skiljer sig som sagt enormt! Vad kan hända i den rättegång som mannen nu kallats till? Vad blir straffet? Är kvinnans mammas sambo ett tillförlitligt vittne då han så att säga är kvinnans familj? Jag tror att han ljuger om att han sett händelsen. Kan han bli dömd för något hon har hittat på? Och vad blir påföljden av att hålla i någon samt hålla för dennes mun en kort stund?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om brott och påföljder hittar du i Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700.

I brottmål krävs det väldigt stark bevisning för att man ska kunna dömas och det är alltid åklagaren som ska bevisa vad som har hänt, inte tvärt om. Eftersom det är upp till domstolen att själva pröva åklagarens bevisning så är det dock dessvärre väldigt svårt att säga vem domstolen kommer att tro på. Eftersom det inte verkar finnas någon teknisk bevisning så hänger det därför på hur trovärdiga de olika berättelserna bedöms att vara.

För att man ska kunna dömas för olaga tvång så ska man genom misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning otillbörligt ha tvingat någon att göra, tåla eller underlåta något. När man pratar om våld i paragrafens mening så innefattar det även lindrigare former av våld som att man håller fast, knuffar eller rycker i någon (BrB 4 kap 4§). Om rätten anser att kvinnans berättelse är bevisad så kommer förmodligen stryptaget att anses uppfylla kravet på våld. Om han genom stryptaget tvingade henne att vara tyst och rätten anser att det var otillbörligt så kommer han att dömas för olaga tvång. I annat fall så döms han förmodligen för misshandel, ringa misshandel eller ofredande (BrB 3 kap 5§ och 4 kap 7§).

Om rätten inte anser att kvinnans berättelse är bevisad så blir läget ett annat. Det räcker inte att man tagit tag i någon för att kravet på våld ska anses uppfyllt utan man ska övervinna personens kroppskrafter alternativt tagit tag så hårt att smärta eller kroppsskada uppstått. Enligt mannens berättelse så låter det inte som att det har skett och att lägga handen över någons mun är förmodligen inte heller att bedöma som våld. Om rätten går på mannens berättelse så kan han dock ändå komma att dömas för ofredande om beteendet anses hänsynslöst.

Vad gäller straffet så kan olaga hot ge böter eller fängelse i högst två år. Misshandel av normalgraden ger fängelse i upp till två år. Ringa misshandel ger böter eller fängelse i högst sex månader och ofredande ger böter eller fängelse i högst ett år. Jag tycker dock inte att det verkar vara ett särskilt allvarligt brott så om han är tidigare ostraffad så har jag svårt att se att han skulle dömas till annat än böter och möjligen villkorlig dom oavsett vem domstolen tror på.

Hoppas att svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare