Olaga intrång i nedlagd fabrik

Hej!

Jag och en kompis klättrade igår kväll under ett stängsel och tog oss in på ett gammalt fabriksområde, en nedlagd fabrik som vi sedan en tid tillbaka har velat besöka. Vi parkerade bilen utanför och gick in under staketet, vi var där i ungefär 45 minuter och gick sedan mot bilen. Då stod det 2st väktare samt polis på platsen som sett att vi tog oss in och de undrade vad vill höll på med. Vi förklarade situationen, att vi bara tittat föra att det var spännande med en nedlagd fabrik. De tog våra körkort, tittade upp oss osv, ej straffade sedan tidigare. De förklarade att det var olagligt att gå in på området osv, en fråga om olaga intrång. Det enda vi gjort var att gå runt ute på området och tittat på byggnaderna. De lät oss gå och skulle återkomma om det blev så att vi anmäls. Vad kan vi vänta oss för straff? Kommer de att anmäla?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När ni tog er in under staketet och in på området så gjorde ni er skyldiga till olaga intrång enligt 4 kap 6§ 2st Brottsbalken (se https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1) precis som polisen och väktarna påpekade. I lagtexten så beskrivs olaga intrång som att man obehörigen intränger eller kvarstannar i kontor, fabrik, annan byggnad, upplagsplats eller liknande platser. Olaga intrång av normalgraden kan enligt lagen innebära böter. Det finns även en grov form av olaga intrång som kan innebära fängelse i högst två år. Att någon blir dömd för grovt olaga intrång är dock mycket ovanligt och kräver ett allvarligt brott, när det till exempel har förekommit skadegörelse, våld eller stor hänsynslöshet vid intrånget. Eftersom att det i detta fall rörde sig om en nedlagd fabrik som endast besöktes under en kortare tid samt att ingenting förstördes varken vid intrånget på området eller inne på själva området så finns det ingenting som talar för att det skulle bedömas som grovt.

Vad gäller frågan om de kommer att anmäla eller inte så är det givetvis svårt att svara på, men med tanke på hur lindrigt ert olaga intrång var, att fabriken var nedlagd och att ni inte orsakade någon skada på området så finns möjligheten att de inte anser det tillräckligt allvarligt för att anmäla.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare