Olaga intrång

Jag bor i en lägenhet, bostadsrätt, och tidigare i veckan var det en person som testade om dörren var låst genom att rycka i den. Han gick snabbt därifrån innan jag hann kolla vem det var. Begick personen något brott genom att bara försöka öppna dörren utan lov?

Ifall det har någon betydelse - min dörr finns bakom låsta portar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bara rycka i dörren är inget fullbordat brott, förutsatt att inget gick sönder. Hade personen tagit sig in i din bostad, utan din tillåtelse, hade personen gjort sig skyldig till hemfridsbrott, se Brottsbalken 4 kap 6 §. Försök till hemfridsbrott är dock inte straffbart.
Att din dörr finns bakom låsta portar kan ha betydelse. Personen kan ha gjort sig skyldig till olaga intrång, se Brottsbalken 4 kap 6 § st2. För att personen ska anses ha gjort sig skyldig till olaga intrång måste denne olovligen tagit sig förbi porten, det vill säga att ingen gett personen tillstånd att gå förbi porten.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare