Olaga hot via sms?

Hej!

Jag och min ex-sambo har två barn och gemensam vårdnad om dessa. Han är arg och bitter för att jag tog beslutet att lämna honom.

Han vill inte låta våra barn träffa min nya pojkvän eller mina vänner.

Mitt ex skrev i ett sms så här: " Du kan ta med dem (barnen alltså), du kan ta dem och träffa dina vänner och så men allt du rör vid kommer jag att hata och inte dra mig för att skada hårt så snälla håll dem borta"

När jag sen ifrågasätter om detta är ett hot från hans sida skriver han så här i ett sms:

" det är inget hot det är ett löfte."

Min fråga är då, är detta juridiskt sett ett hot eller inte?

Om detta räknas som ett hot vad ska jag då göra?

Mvh/ Förvirrad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Ett hot kan kan bland annat till uttryck skriftligen eller muntligen. Det meddelandet du fick är ett slags hot, men huruvida det är ett olaga hot är desto mer tveksamt. En person gör sig skyldig till olaga hot om han eller hon hotar med brottslig gärning som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos den hotade, annan eller egendom (4 kap. 5 § brottsbalken). Det krävs att hotet är allvarligt menat för att vara brottsligt. Vidare räcker det att hotet typiskt sett framkallar allvarlig fruktan, vilket innebär att den hotade, i det konkreta fallet, inte måste ha känt en sådan rädsla. Emellertid kan din inställning och uppfattning i det enskilda fallet ändå ha betydelse. Om du exempelvis inte blir rädd därför att du vet att hotet inte är allvarligt menat eller därför att du ställer dig likgiltig till hotet eller därför att du enkelt kan avstyra hotets förverkligande, är kraven för olaga hot inte uppfyllda.

Meddelandet i ditt fall kan uppfattas som olustigt. Att hota med att "skada hårt" kan tolkas som att ett hot om allvarlig kroppsskada. Om tiden innan meddelandet varit hotfull och detta gett upphov till att du känner ett starkt obehag, kan detta betraktas som ett olaga hot. Det är dock inte uppenbart att så är fallet. Det är endast domstolen som kan avgöra om meddelandet är ett olaga hot. Det du kan göra är att polisanmäla händelsen och lämna ett bevis av meddelandet.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare