Olaga hot och ofredande

Jag undrar om det är brottsligt att hota grannen (via brevet) att anmäla honom till polisen och social kontoret om han och hans familj inte slutar med att föra oväsen i deras lägenhet (som är över oss). När vi klagade en gång via sms kom grannen ner, bankade på vår dörr och uppträdde argt och hotfullt när vi öppnade dörren. Efteråt blev det bara värre med oväsen från deras lgn. Vi funderar att försöka en gång till att skriva brev till grannen där vi ber honom att sluta med oväsen och om han inte gör det att vi tänker anmäla till polisen för hans agerande då han kom ner till oss. Vi tänker även skriva att vi ska anmäla dem till socialt kontor eftersom deras dotter springer, grälar, skriker och gråter nästan varje kväll/natt.

Helst vill vi inte anmäla utan vill få honom och hans familj att sluta med att föra oväsen. Kan grannen använda vårt "hot om polisanmälan samt anmälan till socialt kontor" . " på något sätt och använda det mot oss. Exp. kan den här handlingen med att slänga in brevet i hans brevinkast med innehållet beskrivet ovan kallas för "ofredande", olaga hot eller annat?

Jätte tacksam för ert svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beroende på vad du skriver/skrivit i brevet som du lagt ner i grannens brevlåda kan det klassas som olaga hot.

För att någonting ska klassas som olaga hot krävs det enligt 4 kap. 5 § brottsbalken att man hotar med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom.

Att skriva i ett brev att ni kommer att polisanmäla grannen klassas således inte som olaga hot.

För att någonting ska klassas som ofredande krävs det enligt 4 kap. 7 § brottsbalken att man på ett hänsynslöst sätt ofredar någon. Beroende på brevens innehåll skulle de kunna klassas som hänsynslöst beteende men att endast skriva att ni kommer att polisanmäla grannen torde inte klassas som hänsynslöst.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare