Olaga hot och misshandel

Hejsan,

Har en kanske lite konstig fråga, men såhär lyder den:

Räknas det som hot eller något annat brott, om man hotar någon med våld under ett hypotetiskt vilkor och en framtida händelse.

Typ om en person har fått sin cykel stulen och han tror att det är grannen som stulit den, men har absolut inga bevis eller vittnen. Om personen då frågar grannen om detta,som då nekar och man får det inspelat, så säger man till grannen fäljande: "Om det kommer fram i framtiden att det var du som stulit min cykel, så kommer jag slå ner dig nästa gång jag ser dig". Hur ses detta från lagens sida under detta samtal? Och hur ses det om man hade rätt, och det kommer fram att det var faktsikt grannen som stulit cykeln och man fullföljer sitt tidigare hot.

Kom ihåg att man har inspelat då man frågat personen och den har blivit varse vad som kommer hände utifall han bestämmer sig för att ljuda och inte erkänner sig egna brott, d.v.s stölden av cykeln.

Tack i förväg Eddie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Svaret på din fråga hittar vi i brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700 .

Brottet du syftar på är olaga hot och återfinns i 4:5 BrB. Om en person X hotar med en brottslig gärning mot person Y, vilket i detta fall då skulle vara misshandel enligt 3:5 BrB, som är ägnat att framkalla fruktan hos Y kan straffas för olaga hot. Det finns inget i lagen som säger att ditt scenario är ett undantag.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare