Olaga hot?

Hej kan detta tolkas som hot i rätt sammanhang :

Bakgrund, otrohet komfram och alla mådde dåligt och så får vi detta meddelande : "Klart det svider nu, klart det kommer fortsätta att svida. Men att hänga ut folk, ja där satt sista droppen. Det kommer en smäll tilbaks, men nu? Nej om ett tag när allt lagt sig så dom får känna hur det känns. & det gången gott folk kommer det svida mer än den här gången."

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar det som att du undrar ifall meddelandet kan omfattas av brottsbestämmelsen olaga hot, som återfinns i brottsbalken (BrB) 4 kap. 5 §. För att så ska vara fallet krävs att den som skickat meddelandet "hotat med brottslig gärning på ett sätt som var ägnat att framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom."

Bestämmelsen fäster allra främst avseende vid hur offret uppfattat situationen. Av detta följer att det inte är fråga om brott om offret inte bryr sig om hotet eller om det för denne varit uppenbart att hotet inte var allvarligt menat. Däremot kan olaga hot vara för handen om offret inte inser allvaret i situationen och på grund av detta inte blir rädd.

Det är tydligt att personen som skickat meddelandet till er hotat med att begå brott i form av misshandel, antingen mot er eller några andra (lite oklart vad som menas med 'dom'). Dock bör det nämnas att varningar om att något är nära förestående inte utgör brott i lagens mening. Meddelandet verkar vara av varnande karaktär men är också subtilt. Därav är det svårt att göra en helhetsbedömning av dess straffbarhet.

I sammanhanget är det viktigt att nämna att det kan vara fråga om brott även om meddelandet inte direkt skickats till offret utan till någon annan ('dom'?). Dock krävs att hotet har kommit till offrets kännedom. Vidare beror, som sagt, meddelandets straffbarhet på huruvida offret känt allvarlig fruktan för antingen sin egen eller annans säkerhet. Detta är inget jag kan göra någon bedömning av.

Min slutsats är att meddelandet möjligen kan falla inom ramen för olaga hot men att det är flera faktorer som spelar in.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare