Olaga förföljelse, stalking

Hej,

Min exman gjorde slut med sin sambo sedan sex år i höstas. Då anmälde hon honom för grov kvinnofridskränkning/misshandel men förlorade i rätten. Hon har nu överklagat men det har inte gjorts ngt än. Dessutom överträdde hon själv kontakt förbudet HAn fick mot henne, flera ggr.

Denna kvinna har alltid gjort såhär mot alla runtomkring. Telefonerar med samtal o sms, blogginlägg mm. Jag själv har blivit utsatt. Men nu har det tagit fart med kraft igen, mot exmaken. Han har blivit tvungen att ta nytt nummer o bett sin chef om hjälp samt stänga av jobbmobil o lämna den kvar på jobbet. Det handlar om upp till över 30 samtal per dag inland, utöver alla dessa långa sms.

Vår gemensamma dotter hade pga detta ingen kontakt med sin pappa på tre år och blev anmälda till soc(ogrundat o utrett). Han fick inte ha kontakt med mig för henne o det led barnen av.

Vart går gränsen för ofredande egentligen? Polisen påstår att de inget kan göra. Jag menar, hur normalt är det att ringa någon över 30 ggr/dag OCH en massa sms? Vad kan han göra åt detta?

Med vänlig hälsning, fd frun

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det du beskriver låter som att de absolut passar in som ofredande, 4 kapitlet 7 § brottsbalken. Eftersom att han blivit anmäld till soc så är det ett ofredande, han har blivit utpekad som klandervärd i sitt levnadssätt. Eftersom att det är ett beteende som upprepats så länge och är återkommande så skulle jag även anse att det rör sig om olaga förföljelse, 4 kapitlet 4b § brottsbalken. Det är alltså stalking det rör sig om. Se till att varje överträdelse skrivs upp och helst polisanmäls så att det finns möjlighet att överblicka hur stort problemet verkligen är. Det svåra här är att polisen sällan känner till brottet, tar det på allvar eller har resurser till det. Så det är inte så lätt att få rättvisa vid dessa brott, tyvärr!

Det är möjligt att driva ett enskilt åtal när polis inte vill agera. Det är dock en process man driver på egen hand och det kan bli ganska dyrt.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare