Olaga förföljelse

Min sambo/servo sov inte hemma och ville inte säga var sov hon. Hon nekade att hade en älskar.

Vi bodde i Uppsala .Via hennes kalender som delade med mig kunde se att hon hade köpt biljetter till 2 pers och bokade hotel i Stockholm .

den dag som skulle hon åka till Stockholm jag åkte dit till hotel och väntade tills hon kom ut med hennes älskare . jag gick fram och sa: Nu jag vet att du har en älskare ,..Hej då aldrig mer ska träffa dig.

Och jag gjorde det! Hon blev arg och har anklagad mig för "Olaga förföljelse eller stalkning"

kan jag bli domt för det ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med olaga förföljelse menas att en gärningsperson begår upprepade brottsliga handlingar mot en och samma person. De brottsliga handlingarna måste bestå av någon eller några av följande brott: misshandel, olaga tvång, olaga hot, hemfridsbrott eller olaga intrång, ofredande, sexuellt ofredande, skadegörelse eller försök till skadegörelse och överträdelse av kontaktförbud. Var och en av brotten ska vara en del i en upprepad kränkning av den utsattas integritet.

Det här innebär att du inte kan bli dömd för olaga förföljelse!

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare