FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/04/2017

Okej att bryta upp lås med tillåtelse?

Hej. Får man lov att bryta upp ett lås om man har hyresvärdens tillåtelse? ( i detta fall låset till torkrummet?)

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ja, du får bryta dig in i torkrummet eftersom du har fått tillåtelse av hyresvärden att göra detta. Om man bryter upp lås utan tillåtelse gör man sig skyldig till brott. Eftersom du dock har fått tillåtelse av hyresvärden att bryta upp låset utgör ditt handlande inte en brottslig gärning. Du kan alltså "bryta dig in" i torkrummet utan att göra dig skyldig till brott eftersom du fått tillåtelse.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare