Okänt anskaffningsbelopp för fastighet

Vi har sålt ett gammalt fritidshus där vi inte har koll på varken inköpspris eller tillbyggnadskostnader. Huset köptes ca 1978. Har för mig att det har angivits på Skatteverkets hemsida att man då fick använda 1989 års taxeringsvärde som schablonavdrag istället, men kan nu inte hitta denna regel på Skatteverkets hemsida längre. Är den regeln ändrad?

Mvh Elisabeth

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Det finns en bestämmelse i 45 kapitlet 28 § Inkomstskattelagen som medger en schabloniserad beräkning av omkostnadsbeloppet, men det gäller för fastigheter förvärvade innan 1952. I de fallen finns möjligheten att använda 150 % av taxeringsvärdet för fastigheten år 1952 som anskaffningsutgift då man beräknar sin kapitalvinst vid avyttringen.

Om ni sökt lagfart för fastigheten, torde uppgifter om köpeskilling kunna finnas hos inskrivningsmyndigheten. Köpehandlingar skall bifogas vid lagfartsansökan, varför de rimligtvis borde ha information om köpeskillingen. Om det inte ordnar sig, rekommenderar jag att du vänder dig till Skatteverket som borde kunna ge mer information om hur du bör hantera situationen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare