Ohyra i hyresrätt

Hej,

Vi har upptäckt vägglöss i våran hyresrätt som vi nyligen flyttat in i och hyresvärden har gått med på att sanera lägenheten. Men jag undrar om vi kan kräva hyresvärden på skadestånd för att vi inte kan bo där nu? Men även på vårat lösöre eftersom hemförsäkringen inte täcker det. Hyresvärden har betalat hotell åt oss under första saneringstillfället.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om hyresavtal regleras i 12 kap jordabalken. Enligt 12 kap 10 § så förfallet avtalet om lägenheten blir så förstörd att den inte kan användas för det avsedda ändamålet. Om hyresvärden är vållande till händelsen eller lämnar han ej utan dröjsmål hyresgästen meddelande om denna, har hyresgästen rätt till ersättning för skada.

Enligt kapitlets 11 § gäller om skadorna i lägenheten är mer ringa än de som anges i 10 § och om skadan inte är avhjälpt när lägenheten skall tillträdas eller är lägenheten i övrigt inte är i det skick som hyresgästen har rätt att fordra, gäller följande:

1. Hyresgästen får avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske.
2. Kan bristen inte avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter hyresvärden att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske, får hyresgästen säga upp avtalet. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen har blivit avhjälpt av hyresvärden, får avtalet inte sägas upp.
3. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran.
4. Hyresgästen har rätt till ersättning för skada, om hyresvärden inte visar att bristen inte beror på hans försummelse.
5. Om hyresavtalet avser en bostadslägenhet, får hyresvärden föreläggas att avhjälpa bristen (åtgärdsföreläggande).

Enligt 12 kap 16 § anförs att bestämmelserna i 10--12 §§ också gäller om
1. lägenheten skadas under hyrestiden utan att hyresgästen är ansvarig för skadan,
2. hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet enligt 15 § andra stycket,
3. hinder eller men på annat sätt uppstår i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande, eller
4. myndighet under hyrestiden meddelar beslut som avses i 10 § andra stycket eller 12 § utan att hyresgästen givit anledning till det, dock ej förrän beslutet länder till efterrättelse.

I 17 § anges att bestämmelserna om skada eller brist i lägenheten också gäller om ohyra förekommer i lägenheten till men för hyresgästen. Hyresvärden är skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyra, även om hyresgästen är ansvarig för att sådan förekommer i lägenheten. Är hyresgästen utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han får genom åtgärder för att utrota ohyran.

Du har sammanfattningsvis rätt till ersättning för alla nödvändiga kostnader du haft p.g.a. saneringen. Du har även enligt nämnda lagrum rätt till ersättning för skada du drabbats av om skadan inte beror på din försummelse. Dessutom kan du kräva skälig nedsättning av hyran. I samband med detta kan du åberopa de kostnader du haft för att reparera dina förstörda varor alternativt för att ersätta dem.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare