Ogiltiga bostadsaffärer

Hej!

Jag har skrivit på ett förhandsavtal för en nyproducerad lägenhet, Oscar Properties, 79&Park på Gärdet i Stockholm. I förhandsavtalet står att preliminär tidpunkt för tillträde är Q4 2017 - Q1 2018. Nu har tillträdet flyttats till hösten 2018,, dvs. nästan ett år uppskjutet. När jag och min fru tecknade upp oss för avtalet planerade vi att sälja vår villa i Täby för att bo på Gärdet som pensionärer.

Vi skrev på förhandsavtalet under hösten 2015 och räknade med att vår villa kanske skulle öka något i värde eller i vart fall ligga kvar på samma pris. Nu har grannen fått bygglov för en ombyggnation som väsentligt kommer att minska värdet på vår villa (vi har haft mäklare på plats som berättat detta). Dessutom har priserna generellt ju sjunkit senaste tiden.

Vi är nu i stånd att böra på att sälja villan och då visar det sig att banken inte beviljar lån på nya lägenheten då värdet på vår villa gått ner. Vi funderar nu på att sälja villan och försöka köpa en billigare lägenhet. Vi kan inte fullfölja köpet av nyproduktionen (vi har inte skrivit upplåtelseavtal) även om vi önskar att vi kunde göra det. Finns det någon möjlighet för oss att komma ur avtalet? Min fru är orolig och sover knappt på nätterna, själv försöker jag behålla lugnet men jag vill helst av allt bara komma ur köpet av lägenheten

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till oss med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga situationen som du och din fru befinner er i. När priserna gång på gång ökade på bostadsmarknaden var det ofta inget problem att ta sig ur ett förhandsavtal. Byggherren/bostadsrättsföreningen sålde bara lägenheten till någon annan som kanske till och med var villig att betala ett högre pris på bostaden. Så ser det dock inte lägre ut.

När man köper nyproducerade lägenheter och skriver på avtal för det, så brukar detta delas upp i två olika steg, förhandsavtal och upplåtelseavtal. Jag kommer kalla dig för köpare i mitt svar även om du inte ännu köpt lägenheten.

Förhandsavtalet

Förhandsavtalet tecknas mellan bostadsrättsföreningen och köparen. Det man tecknar avtal om är att föreningen förbinder sig att upplåta en bostadsrätt till köparen.

Upplåtelseavtalet

Upplåtelseavtalet är avtalet i vilket föreningen upplåter lägenheten till dig som köpare. Jag kommer dock inte behandla denna del närmare eftersom du skriver att ni ännu inte skrivit under något upplåtelseavtal.

Lagregleringar

Hur förhandsavtalet ska vara utformat finns det regler kring i kapitel 5 bostadsrättslagen (BrL). Enligt 5 kap 3 § finns det ett flertal uppgifter som måste finnas med i ett förhandsavtal. Följande uppgifter måste finnas med:

*parternas namn

*den lägenhet som avses bli upplåten med bostadsrätt

*beräknad tidpunkt för upplåtelsen

*de beräknade avgifterna för bostadsrätten och

*belopp som lämnas i förskott – om de ska lämnas en förskottsbetalning

Utöver dessa punkter så måste avtalet vara skriftligt.

Ogiltigt förhandsavtal

Enligt 5 kap 4 § blir ett avtal ogiltigt om någon av uppgifterna ovan saknas. Ett vanligt problem med förhandsavtal är att beräknad tidpunkt för upplåtelse är vagt angiven. Enligt litteratur på området så bör den beräknade tidpunkten inte vara mer än ett par veckor. Eftersom jag inte sett ert avtal är det svårt att säga om något eller flera av momenten saknas i just ert avtal.

Enligt din fråga har Oscar Properties angett två kvartal som beräknad tidpunkt för upplåtelse. Det är betydligt mer än ett par veckor och jag bedömer att det därför finns god möjlighet att hävda att förhandsavtalet är ogiltigt. Finns det inget förhandsavtal som är giltigt så har ni heller ingen skyldighet att köpa lägenheten på Gärdet och det som ni redan har betalat ska ni dessutom få tillbaka.

Mitt förslag är att du kontaktar våra jurister på www.lawline.se/boka En av våra jurister kan då hjälpa dig i en process mot Oscar Properties. Om du har en hemförsäkring så har du förmodligen rättsskydd i den. Det innebär att ditt hemförsäkringsbolag står för större del av kostnaden för att anlita en jurist. Lawlines jurister kan hjälpa dig att ansöka om rättsskydd.

Hälsningar

Rådgivare