Ogiltig uppsägning?

Hej,

Jag har en fråga. För två år sedan blev jag headhuntad av en firma. Jag visste att den firman gått minus under flera års tid. Så jag sa att jag inte ville börja där om de kanske skulle komma att lägga ner firman när jag arbetat där ett tag. De sa då att de såg firman på lång sikt. Jag tog jobbet och sa upp mig själv.

Idag blev jag uppsagd. Är två år lång sikt?

Vad gäller här? Känner mig ordentligt lurad.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån din beskrivning går inte att utläsa huruvida du sades upp på grund av arbetsbrist eller av personliga skäl, men jag förutsätter att det handlar om en inskränkning i driften på din arbetsplats som ligger bakom din uppsägning. Anställda har ingen ovillkorlig rätt att få behålla sina anställningar i företag om arbetsgivaren anser att verksamheten ska begränsas eller läggas ner. Det finns dock turordningsregler som arbetsgivare är skyldig att följa vid uppsägningar - principen om först in, först ut, såtillvida dessa inte frångåtts i gällande kollektivavtal på arbetsplatsen.

Även om du eventuellt inte har möjlighet att angripa uppsägningen arbetsrättsligt kanske du har en möjlighet att angripa den avtalsrättsligt. Det beror dock på hur din överenskommelse med företaget såg ut och vad du kan bevisa.

Robin HenningsonRådgivare