Ogiltig rättshandling vid psykisk störning?

Ogiltig rättshandling vid psykisk störning

En person som är diagnosticerad med depression och tagit anti depressiv medicin de senaste 9 åren, slutar abrupt på eget bevåg med medicineringen. Detta föranleder sömnbrist, tilltagande depression, irrationellt beteende och lätt paranoia.

Personen får för sig att vilja jobba utomlands i detta tillstånd ca 1,5 månad efter upphörandet av medicinering, får inte tjänstledigt beviljad, och säger då upp sig från sitt jobb. Detta utan att berätta något för någon annan förrän efter det är gjort, inte ens för mamman till deras tre barn.

Kan uppsägningen ogiltigförklaras? Vad krävs i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning kan avtal ogiltigförklaras pga psykisk störning men det är en definitionsfråga vad som räknas som en så pass allvarlig störning att det kan ogiltigförklara avtal. Är inte säker på att depression skulle falla in där men eftersom personen i fråga gått så pass länge på medicinen och plötsligt slutar så kan det tala till er fördel om ni vill ogiltigförklara uppsägningen. Ett annat problem är att sagda lag endast talar om köpeavtal men den bör kunna tolkas analogt på anställningsavtal också.

Om inte lagen om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning fungerar för att ogiltigförklara uppsägningen så kan möjligtvis avtalslagen 31 § åstadkomma detta. Det kräver dock att arbetsgivaren utnyttjat personens rubbade tillstånd, vilket i och för sig går att argumentera för.

Hur kan ni gå vidare?

Det är inte ett jättestarkt case men om ni skriver till arbetsgivaren och förklarar situationen så kanske det kan lösa sig. Prova hänvisa till de lagar jag nämnt. Om arbetsgivaren vägrar återuppta anställningen så kan ni anmäla denne till tingsrätten genom en stämningsansökan. Om det kommer till detta steg så är det en god idé att vända er till vår juristbyrå för mer hjälp. Mer info finns här. Dessa kostnader betalas av arbetsgivaren om denne förlorar.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen i framtiden! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare