Ogift förälders rätt till ensam vårdnad av barn

Hej, jag ska ha barn med en kille som jag är inte tillsammans med, har jag rätt till ensam vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om faderskap och vårdnad av barn finns i Föräldrabalken.

Du får som kvinna ensam vårdnad av barnet om du är ogift i samband med födseln. Socialnämnden i den kommun barnet är folkbokförd i är skyldig att utreda vem som är pappan och att se till att faderskap fastställs. (2 kapitlet, 1 och 2 §§ i Föräldrabalken).

För att pappan också ska få vårdnad över barnet, dvs. en gemensam vårdnad mellan pappa och mamma, krävs en särskild anmälan till socialtjänsten i kommunen. Pappan kan även väcka talan om gemensam vårdnad, se 6 kap. 5 § i Föräldrabalken.

När det gäller fråga om vårdnad utgår bestämmelserna från barnets bästa, se 6 kap. 2 a § i Föräldrabalken och artikel 3 i barnkonventionen. Detta betyder att barnet har rätt att veta vem som är den biologiska pappan och det är även avgörande i domstolens beslut om gemensam eller enskild vårdnad.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare