FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt28/03/2017

Ofullständiga kontrolluppgifter i inkomstdeklaration

Hej!

Min sambo fick sin deklaration idag, på den står det bara med att han jobbat hos ett företag förra året trots att han jobbat på ett till.

Kan det vara så att det andra företaget inte betalat in någon skatt? På de lönebesked han fått från det företaget så står det att de har betalat in skatt.

Hur ska vi gå tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
I mitt svar hänvisar jag till skatteförfarandelagen (SFL), du hittar den här: https://lagen.nu/2011:1244

Det ifyllda uppgifterna är de kontrolluppgifter som Skatteverket har fått från arbetsgivaren. Om uppgifter saknas så kan det därmed betyda att arbetsgivaren inte skickat in dessa uppgifter till Skatteverket. Arbetsgivaren har en skyldighet att dra av preliminär skatt från sina anställdas löner (10 kap. 2 § SFL) och därmed också lämna sådan kontrolluppgift till Skatteverket (15 kap. 2 och 4 § SFL). Arbetsgivaren ska redovisa utbetalad lön, skatteavdraget och arbetsgivaravgifter i en arbetsgivardeklaration (26 kap. 3 § och 19 § SFL), sedan ska arbetsgivaren betala in skatteavdraget och arbetsgivaravgifterna till Skatteverket varje månad.

Du nämner att det på lönespecifikationen står att skatt är avdragen. Lönebeskeden bör din sambo spara i upp till 6 år eftersom det är så länge som Skatteverket kan ändra beslut om skatt (66 kap. 27 § SFL). Lönebeskedet fungerar som bevis på att arbetsgivaren har dragit skatt från den utbetalade lönen.

Vidare så ska din sambo, då hen anser att de uppgifter som finns i hens deklaration inte stämmer, genom ändring eller tillägg lämna de uppgifter som Skatteverket behöver för att kunna lämna ett korrekt slutskattebesked (31 kap. 5 § SFL). Om din sambo inte lämnar korrekta uppgifter så riskerar hen att behöva betala kvarskatt (restskatt) och skattetillägg (49 kap. 4 § SFL). Din sambo bör dock kunna slippa kvarskatt om hen kan visa, genom lönebeskeden att arbetsgivaren har dragit skatt.

Det kan också vara bra att även ringa till Skatteverket. Om arbetsgivaren inte betalar skatt för sina anställda så har Skatteverket anledning att granska arbetsgivarens verksamhet. Skatteverket får förelägga den som inte fullgör sin skyldighet att göra skatteavdrag att fullgöra skyldigheten, 10 kap. 21 § SFL. Skattetillägg kan även tillkomma arbetsgivaren om denne ej gjort skatteavdrag (49 kap. 9 § SFL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare