Ofredande - rota igenom annans väska

Hejsan! Jag var på besök hemma hos min ex fru här om dagen och hälsade på mina barn. Jag hade med mej min privata väska med bl.a. kläder och mina mediciner mm. Får sedan på kvällen ett samtal av mitt ex där hon talar om att hon har letat igenom väskan för att se efter vad jag hade i den utan min tillåtelse. Min fråga till er är: har hon rätt att öppna min privata väska? Är detta ett lagbrott ? Mvh Peter .

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Att utan tillstånd kolla igenom annans väska, bortsett från om det sker med stöd i lag eller annan ansvarsbefriande grund kan utgöra brott. Som du säkert inser är tillgreppsbrotten (ex. stöld/snatteri/häleri) uteslutna då inget har tillgripits ur väskan.

Det som istället kan vara aktuellt är ofredande, 4 kap. 7 § BrB. Eftersom att rota igenom en annans väska utan tillstånd kan utgöra en kännbar frihetskränkning mot väskägaren, kan de objektiva krav som ställs på ofredande vara uppfyllt. Den subjektiva delen, om gärningsmannen utfört gärningen med uppsåt, måste också vara uppfyllt. Denna del känns relativt oproblematisk i detta fall.

Hoppas jag svarade på din fråga. Tveka inte att höra av dig för fler frågor.

Lawline RådgivareRådgivare