Ofredande - påföljd

Vad kan påföjden bli om man skrikit i telefon åt en bank- tjänsteman och sedan varit aggressiv vid ett påföljande bankbesök. En polisanmälan om ofredande har gjorts mot mig. Till saken hör att jag samma dag varit på gastroskopi och fått en stor dos med lugnande(dormicum) som kan medföra aggtesivitet några timmar efter intaget

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ofredande regleras i Brottsbalken (BrB) 4 kap. 7 § (https://lagen.nu/1962:700). Den brottsliga gärningen består i att genom någon form av hänsynslöst beteende ofreda en annan person. Gärningen ska alltså ge uttryck för någon form av hänsynslöshet som uppfattas av den angripne. Att skrika åt någon i telefon och uppträda aggressivt kan alltså utgöra ofredande.

Straffskalan för ofredande enligt BrB 4 kap. 7 § är böter eller fängelse i högst ett år. De högre straffen i skalan är avsedda att gälla särskilt allvarliga gärningar. Vid påföljdsbestämning gör domstolen en straffmätning där man efter de närmare omständigheterna i det enskilda fallet gör en bedömning av vad som utgör en lämplig påföljd. Jag kan därför inte säga mer precist vilken påföljd du riskerar om du åtalas och döms för ofredande. Statistik över påföljder för ofredande visar dock att oftast utdöms böter (Borgeke, Sterzel, Studier rörande påföljdspraxis).

Omständigheten att du gick på lugnande medel som kan orsaka aggressivitet är något som domstolen kan ta hänsyn till. Under vissa omständigheter kan en viss gärning visserligen konstateras vara otillåten, men gärningsmannen anses ändå vara ursäktad (man säger att det föreligger en ursäktande omständighet). Ett exempel på en sådan omständighet är tillfällig sinnesförvirring som kan uppstå exempelvis vid medicinering enligt läkares anvisning. Med andra ord, personen har vid gärningen befunnit sig i ett tillstånd där han eller hon inte är sig själv, och detta beror på något annat än hans eller hennes eget vållande. Det finns ingen uttrycklig lagreglering gällande tillfällig sinnesförvirring. I doktrin anförs dock med stöd i förarbeten att det finns en sådan oskriven undantagsregel (Asp, Ulväng, Jareborg, Kriminalrättens grunder, 2013). Resulterar polisanmälan i ditt fall i en domstolsprövning skulle den omständighet att du var påverkade av medicin kunna utgöra en sådan ursäktande omständighet som gör att påföljd inte utdöms.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare