Ofredande, olaga hot samt misshandel

Ett par ungdomar (ett år äldre än mig jag är då 16 år) kommer fram och puttar mig och tar min keps och efter att jag skrikigt efter kepsen ringer jag min pappa och talar om detta jag går senare till mina kompisar ett par hundra meter bort. Efter 5 minuter ringer min pappa som då har letat upp dessa ungdomar min pappa ger dom alla en varsin örfil efter dom sagt att dom ska "döda", "knulla" mig och min pappa efter det springer dom med en stor pinne mot min pappa och då slänger han ner honom i skogen då kepsen ramlar fram dom springer sedan därifrån och är rädda. Senare stöter vi på dom och dom kommer fram och säger att nästa gång dom ser mig ska dom döda mig och pappa skriker iväg dom. Senare får jag ett samtal om att dom ska skicka äldre personer på mig och pappa att skjuta, spränga osv

MIN stora fråga är nu vad händer nu igentligen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I scenariot som du beskriver har det begåtts ett flertal brott. Ungdomarna kan efter att ha puttat dig och tagit din keps sägas ha begått brottet ofredande (4:7 BrB). Ofredande kan t ex vara att knuffa, dra i någons kläder m.m.

Du skriver även att ungdomarna vid upprepade gånger sagt att de ska döda dig och dessutom att de ska skicka äldre personer för att skada dig och din pappa. Detta kan anses vara olagligt hot (4:5 BrB). Det krävs att hoten faktiskt är allvarligt menade. Att de springer med en stor pinne mot er kan också anses vara ett brott, t ex försök till misshandel (23:1 BrB + 3:5 BrB).

Du ställer frågan vad som kommer att hända nu. Om det är så att du vill få personerna straffade för vad de gjort krävs det att du anmäler händelsen till polisen. Detta krävs för att man sedan ska kunna väcka åtal mot dem. Det kan även vara en idé att anmäla till polisen om du känner att du behöver skydd från de ”äldre personerna” som du skriver om.

Vad som i ditt fall kan försvåra saken är att din pappa genom att ge ungdomarna varsin örfil kan anses göra sig skyldig till misshandel (3:5 BrB). Han har alltså också gjort sig skyldig till brott. Troligtvis kan han åberopa nödvärn (24:1 BrB) när han slänger ner personen i skogen efter att han blir attackerad av denne med pinnen. Men vad gäller örfilarna är det inte säkert att han kan gå fri från ansvar. Om du ska berätta för Polisen vad som hänt finns det risk att det kommer väckas åtal även mot din pappa.

Hoppas det löser sig för dig.

Linn Kanter PergamentRådgivare