Ofredande, olaga förföljelse och mened

Hej! Min familj har blivit förföljd under en period på över 10 år, det handlar om grovt förtal, bland annat avlagd mened för stärka sitt eget förtal(påtalades aldrig i rättegången), blir förföljd och man har till och med varit på möten och pratat om oss., uppsökt släktingar för och kontrollera om vi bodde där. De är väldigt känsligt och genat och berätta om saker i detalj, men de rör en affärsuppgörelse ang en lägenhet. Är de någon ide för mig att polisanmäla saken? Ser man övertid vad detta par har gjort eller räknar man från senaste brottet, har varit inne i en djupdepression och mina föräldrar blev också utbränd av detta handlade att man hade inte kraft att ta tag i det då, samt att medialt inte skulle uppmärksammas. Mened rör bodde hur man undanhållit fakta utan också hur man vilselet rätten. Känner att jag vill ha upprättelse nu!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Om det grova förtalet avhandlats i en lagakraftvunnen dom kan frågan inte lyftas igen eller prövas i en ny rättegång. De handlingar du beskriver att du utsatts för skulle möjligen kunna falla in under brottet ofredande enligt Brottsbalken 4 kap 7 § (BrB). Ofredande kan innebära att en person ofredar en annan genom att antasta denne fysiskt, för oljud eller på annat sätt bete sig hänsynslöst. Till ofredande kan också räknas t.ex. telefonterror, fönstertittning, knuffar m.m. Brottet kan leda till böter eller fängelse i högst ett år. För några år sedan infördes brottet olaga förföljelse i BrB 4 kap 4b §. Där sägs att den som förföljer någon genom brottslig gärning som utgör t.ex. olaga hot, hemfridsbrott, olaga intrång, kränkande fotografering, ofredande, skadegörelse, brott mot kontaktförbud m.m. döms för olaga förföljelse om var och en av gärningarna utgjort ett led i en upprepad kränkning av personens integritet. På detta sätt kan en serie mindre allvarliga gärningar i ett sammanhang ses som mycket integritetskränkande och leda till fängelse i högst 4 år. Att få någon fälld för detta brott kan dock sägas vara svårt ur bevishänseende om brottet pågått under en längre tid och bevis inte har sparats.

Om du är rädd att förföljelsen kommer att fortsätta kan du ansöka om ett kontaktförbud. Ett kontaktförbud innebär vanligtvis att en person som trakasserar eller hotar en annan person förbjuds att ta kontakt med denna, t.ex. genom besök, telefonsamtal, e-mail m.m. I vissa fall kan förbudet även innefatta att personen i fråga inte får vistas på vissa ställen som den utsatte måste besöka t.ex. arbetsplatsen. Att bryta mot ett kontaktförbud är olagligt och kan leda till böter eller fängelse i högst 1 år enligt 24 § Lag om kontaktförbud (LK). Ansökan om kontaktförbud görs hos polis eller åklagarmyndigheten. Enligt lagtexten får kontaktförbud meddelas om det p.g.a. särskilda omständigheter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla, kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avser skydda enligt 1§ st. 2 LK. Detta medför att kontaktförbudets syfte i huvudsak inte är att verka som ett straff för ett redan begånget brott, utan som en skyddsåtgärd för att brott o.s.v. inte ska begås i framtiden.

När det gäller frågan om mened stämmer det att det kan vara straffbart, både att lämna osanna uppgifter och att förtiga sanningen. Mened återfinns i BrB 15 kap 1 § och är ett allvarligt brott som kan ge fängelse i högst fyra år om brottet är av normalgraden.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1962:700) för BrB och (https://lagen.nu/1988:688) för LK.

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH /Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare