Ofredande och förtal

grannar hjälper en förening att förfölja oss. detta sker genom att störa oss med ljud och tala illa om oss till andra grannar att vi är knarklangare. är detta ett brott,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att ge ett fullständigt svar utan att känna till alla detaljer, dock kan man generellt sett säga följande om situationen du beskriver.

Att störa någon med oljud och liknande skulle kunna betraktas som ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Brottet kan leda till böter eller fängelse i högst ett år.

Att sprida lögner om att någon är en ”knarklangare” är att utpeka någon som brottslig på ett sätt som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning. Det kan alltså vara fråga om brottet förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken. Brottet kan leda till böter. För att en åklagare ska kunna väcka åtal beträffande förtal krävs dock enligt 5 kap. 3 § brottsbalken att det anses ”påkallat ur allmän synpunkt”.

Du kan anmäla dessa händelser till Polisen genom att ringa 114 14 eller besöka din närmaste polisstation.

Jag hoppas att det var svar på din fråga och att din situation löser sig! Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare