Ofredande, förtal

Vi har problem med en granne. Vi har bott i vårt hus i 3 år. Under denna tid har vår granne vid ett flertal tillfällen uppträtt märkligt gentemot oss. Han tilltalar inte mig eller min man. Vi har från början uppfattat honom som en obehaglig typ och valt att ha så lite med honom att göra som möjligt. Men han ringer på i huset när våra nästan vuxna barn är hemma och pratar med dem. Under vårt samfällighetsmöte nyligen hade han en alltigenom hotfull och nedlåtande attityd gentemot mig genom att indirekt påstå att vi inte skulle fullföljt våra plikter i samfälligheten, vilket absolut inte är sant (min man var tyvärr inte närvarande). Helt oprovocerat och utan förvarning spydde han sedan ut hat och ilska gentemot grannskapets (och speciellt våra) katter som enligt honom skulle både kissat inomhus och i hans bil. Nästa gång skulle han minsann slå ihjäl dem! Och lagen hade han minsann på sin sida! Vi hade inte hört att han upplevde problem med katterna. Tvärtom har han gullat med dem och till våra barn sagt att det är så mysigt när katterna följer med honom och hans hund på promenad. Och sanningshalten i kissandet finns all anledning att tvivla på. Jag fick också höra att han förbannat den dag vi flyttade in och att vi skulle sälja vårt jävla hus och flytta härifrån. Därefter stormade han ut från mötet och jag fick inte möjlighet att resonera med honom. Vilket inte hade gått så klart. Hur går man vidare? Det känns väldigt olustigt att bo här nu. Vi har tidigare upplevt ett flertal små incidenter med kastade blomkrukor och omflyttade soptunnor mm och nu senast att han klippt av grenar på vårt träd och kastat över på vår tomt. Min rädsla är att det här "kriget" han startat gentemot oss kommer att eskalera. Vi har verkligen inte gjort något för att provocera honom. Finns det fog för en anmälan? Ger det något? Till saken hör att detta är en kriminell buse. En sökning på nätet gav en mängd domar och åtal för olaga hot, stöld, häleri och liknande. Senast för ett drygt år sedan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline. Problem med grannar och grannosämja är aldrig roligt. Som du beskriver verkar grannen oprovocerat ha börjat bråka med Dig och Din familj. Det han har gjort sig skyldig till under samfällighetsmötet skulle kunna falla in för ramen för förtal, se brottsbalken 5 kapitlet 1 §. Länk: Brottsbalken . Då han hävdade att Ni inte hade fullföljt våra plikter i samfälligheten och att han fällde hatiska och ilskna kommentarer gentemot Er. Kastande av blomkrukor och de andra incidenterna skulle kunna utgöra ofredande, se 4 kapitlet 7§ i brottsbalken. Där stadgas det att "den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande", vilket verkar falla inom ramen för vad Er granne har utsatt Er för.

Generellt vad gäller att anmäla personer, så är det i slutändan upp till domstolen att avgöra om han är skyldig eller inte utifrån den bevisningen som finns.Gällande det som skedde under samfällighetsmötet kan sägas att Ni har en del vittnen som skulle kunna berätta och styrka det som Ni vart utsatta för. Gällande kastandet av blomkrukor m.m. så vet jag inte vilka det var som såg det utföras. Att uttala om han kommer att dömas eller "om det ger något att anmäla" kan inte jag bedöma. Men uppenbarligen, utifrån det Ni har skrivit här så har han utsatt Er för saker som kan utgöra brott. Huruvida en fällande dom kommer att avhålla honom från att göra liknande saker igen kan ingen veta.

Vänligen,

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare