Ofredande av grannar?

hej mina grannar kom och ifrågasätt mig om jag va den är är flera gånger. så många gånger att jag valde att visa mitt körkort för dom. dom stod 5 stycken emot mig och jag känner mig otroligt kränkt då jag bott på samma ställe nu i snart 3 år. kan man anmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har lite svårt att se det som ett brott just att ifrågasätta vem du är. Det kan däremot ses som ett olämpligt beteende av dina grannar, varför jag tänker att det skulle kunna röra sig om ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1).

Varför dina grannar frågade dig och undrade om din identitet stämmer samt hur de betedde sig spelar roll i bedömningen. Ofredande är när någon till exempel beter sig hänsynslöst mot en annan person för att göra personen upprörd. När dina grannar samlades i grupp och frågade dig kan vara ett sådant hänsynslöst beteende, men som sagt spelar deras beteende i övrigt också roll och varför de gjorde det här. Om det finns någon bakomliggande händelse som gör att de rimligtvis borde fråga dig har de inte gjort det för att göra dig upprörd. Om grannarna däremot har gjort det för att de ville att du skulle reagera negativt eller till exempel känna dig utanför kan det röra sig om ofredande.

Slutligen är mitt tips till dig att om du vill anmäla, att vända dig till polisen och förklara hela händelsen samt bakgrunden till den. Då kan polisen lättare avgöra om det är ofredande, ett annat brott eller inte ett brott alls. Det går alltid att polisanmäla eftersom du inte kan nekas att göra en anmälan, däremot är det ingen garanti att utredningen inte läggs ner om det till exempel inte går att klarlägga brott.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare