Ofredande att bli mobbad av kollega på arbetsplats?

Är detta ofredande? Ska förklara kortfattat.

Jag blev arbetsledare på mitt jobb vilket en kollega aldrig accepterade. Varje gång jag försökte diskutera med honom om vad han skulle göra så blev han vansinnig och stod och skrek mig rakt upp i ansiktet, det på gick i närmare två år tills jag tillslut inte orkade mer och jag hoppade av den tjänsten då min chef inte ville göra något. Sedan hände det igen nyligen efter att jag berättade för min chef en sak som han gjorde som inte var enligt rutinerna och då blev han helt galen igen framför min chef(!) och han bara stod och tittade på och gjorde ingenting. Pågrund av detta har jag haft svårt att sova och börjat gå till en psykolog då jag mått psykiskt dåligt.

Kan detta räknas som ofredande? Är det värt att testa att anmäla för det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Kraven för att en gärning skall ses som ett ofredande framgår av 4 kap 7 § brottsbalken. Din situation kan falla inom rekvisitet ‘’hänsynslöst beteende’’ och därav eventuellt omfattas av regeln. Mobbing kan utgöra ett slags ofredande. Det ställs dock upp ett krav på att den som ofredar ska vara medveten om att dennes agerande är felaktigt. Av detta skäl bör du först och främst informera personen om att dennes agerande utgör ett ofredade i form av ett hänsynslöst beteende. Skulle problemen fortsätta är samtliga krav för att gärningen skall ses som ett ofredande uppfyllda och om det inte finns något annat sätt att förbättra situationen på er arbetsplats kan du göra en anmälan. Innan du gör något bör du dock tala om för din chef att du funderar på att göra en anmälan och se om chefen kan föreslå något mindre ingripande sätt att lösa problemen på.

Hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare