FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/03/2018

Oförutsebart fel på en begagnad vara som sålts i befintligt skick

Hej

Jag har sålt en bil i befintligt skick och har skickat ägande pappers. Säljaren hör av sig en timme senare och säger något är trasigt. Inget jag visste om. Vad gäller?

Mvh suzanne

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att bilen är såld privat då det inte framgår annat. Eftersom att det inte är ett konsumentköp, mellan näringsidkare och privatperson, utan mellan två privatpersoner så är köplagen (KöpL) tillämplig i detta fall.

Felaktig vara
Om bilen kan anses vara felaktig enligt köplagens mening så blir ett flertal följder tillämpliga. Man börjar dock med att avgöra om det är ett fel som kan åberopas. Eftersom att du sålt bilen i befintligt skick vilket är en friskrivning å finns det särskilt angivna situationer som är att anses som en felaktig vara.

Det rör sig om antingen att bilen inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Det kan också vara om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta (19§ 1 st KöpL). Det finns ytterligare en situation där säljaren varit medveten om felet men som inte är aktuellt nu eftersom att du säger att du inte visste om felet.

Undersökning av varan före köpet
Köparen får inte åberopa fel som hen måste ha känt till vid köpet (20 § 1 st KöpL). Om felet visade sig redan efter en timme kan det betyda att detta upptäcktes redan vid köpet men det kan även innebära att köparen inte la märke till felet eftersom att de direkt efter upptäckten hörde av sig till dig. Detta är alltså svårt att bevisa.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa din uppmaning att undersöka den, får hen inte heller åberopa det fel som hen borde ha märkt vid undersökningen (20 § 2 st KöpL).

Ansvarstidpunkten
Om det är att betraktas som ett fel övergår ansvaret för felet på köparen när bilen överlämnades (13 § 1 st KöpL). Om felet fanns redan innan överlämnandet så är säljaren ansvarig för felet och motsatsvis om felet uppkom efter överlämnandet så är köparen ansvarig (21 § 1 st KöpL). Även detta är en bedömningsfråga.

Avhjälpande
Om det är ett fel i lagens mening och du har ansvaret för det så har köparen rätt att kräva att du avhjälper felet utan kostnad för hen (34 § 1 st KöpL). Detta kan dock endast krävas om det kan ske utan oskälig kostnad och olägenhet för dig. Om du inte fullgör din skyldighet att reparera felet så har köparen rätt att själv avhjälpa det och få ersättning för försvarliga kostnader från dig (34 § 3 st KöpL).

Andra påföljder såsom prisavdrag blir endast aktuellt om du inte avhjälper felet inom skälig tid.

Hävning av avtalet
Köparen får häva köpet om det är av väsentlig betydelse för hen och du insåg eller borde ha insett att felet är av väsentlig betydelse för hen (39 § 1 st KöpL). "Väsentlig betydelse" är ett högt ställt krav och eftersom att du inte angett vad som är fel kan jag inte heller hjälpa dig med bedömningen om det kan anses vara av väsentlig betydelse. Det är t.ex. skillnad på ett fel på inredningen i bilen och motorn/bromsarna som påverkar körningen/säkerheten.

Framställa sina krav
Köparen måste, för att få häva köpet, framställa sitt krav på att hen vill just häva köpet. Det räcker således inte med att endast upplysa säljaren att det är ett fel utan att säga att man vill häva köpet (39 § 2 st KöpL). Detsamma gäller om köparen vill kräva avhjälpande (35 § KöpL).

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig till oss om du har fler funderingar!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare