FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/08/2014

Offentlighetsprincipen och sekretess

Hej. Hur får jag tag i Fup:en, videorekonstruktionen och dvd/cd:n från förhandlingen i Mål nr B 1696-12?? Högbo mordet 2012. Undrar också över hur Polisen i Gävleborg kan få lägga sekretess på inbrottet i Högbo stugan dagarna efter mordet. Där ibland de stulna sakerna finns bevis som är till fördel för den åtalade, via bilder från sim-kort i digitalkamera och mobil. Bevis för att han verkligen misshandlade kvinnan mycket rått och kränkande, vilket inte kom fram i någon rättegång. Hoppas att jag har varit tydlig i det jag vill få hjälp med. Jag är juridiskt ombud till den åtalade, så gott jag kan å förmår. Tacksam för all hjälp ni kan ge mig.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du säkert vet utgår rätten att ta del av allmänna handlingar som finns hos myndigheter utifrån offentlighetsprincipen. Enligt tryckfrihetsförordningen (TF) 2 kap 3,12 §§ så har var och en i huvudregel rätt att utan avgift ta del av handlingar som förvaras hos en myndighet och som är inkommna till eller upprättade av myndigheten. En handling som uppnått detta handläggningsstadium klassas som allmän handling, dvs en sådan handling som man med stöd av offentlighetsprincipen kan begära ut. Vad gäller handlingar som en domstol själv producerat måste de i vart fall närma sig sin färdiga och fullständiga form innan de anses som allmänna handlingar. Beslut som är färdiga på så vis att de är möjliga att avhämta, domar, protokoll, justerade handlingar och slutbehandlade ärenden är i allmänhet på ett sådant stadium att man kan ta del av dem ( se TF 2 kap 7 §).

Som jag förstår din fråga vill du dels ta del av en rad handlingar som domstolen har och dels ta del av handlingar som finns hos polisen. Begäran om att ta del av en allmän handling lämnas till den myndighet som förvarar den och alltså behöver du kontakta både polisen och domstolen. Det är viktigt att så noggrant som möjligt ange vilka handlingar som begäran avser då en mycket allmänt hållen efterfrågning kan avslås. Får en myndighet någorlunda preciserade uppgifter är de emellertid skyldiga att leta fram dokumentet.

Rätten att ta del av allmänna handlingar kan begränsas på grund av sekretess. Det är nämligen inte tillräckligt att en handling är allmän för att du ska ha rätt att ta del av den utan den måste också vara offentlig. Många handlingar som innehåller känsliga uppgifter av olika slag skyddas därför att de faller in under någon av sekretessgrunderna i offentlighets och sekretess lagen (OSL). När du lämnar in dina ansökningar om att ta del av de handlingar du önskar titta kommer domstolen respektive polisen att göra en prövning av om handlingen kan lämnas ut. Till att börja med undersöks om det finns någon aktuell sekretessbestämmelse. Om en handling är sekretessbelagd så görs sedan en skadebedömning för att avgöra om handlingen kan lämnas ut. I vanliga fall har den som begär ut en allmän handling rätt att vara anonym men om det rör sig om känsliga uppgifter kan det begäras att du uppger ditt namn eftersom vem du är kan ha betydelse vid sekretessbedömningen.

Jag uppfattar din fråga som att du företräder en person som var part i det mål du vill begära ut handlingar ifrån. I sådana fall blir regeln om partsinsyn i OSL 10 kap 3 § aktuell. Bestämmelsen innebär att enskild som är part i ett mål hos domstol i huvudregel har rätt att, på grund av sin partsställning, ta del av handlingarna i målet. En sådan handling får dock inte lämnas ut om det av hänsyn till allmänt eller enskilt intresse är av synnerlig vikt att sekretessbelagd uppgift i materialet inte röjs. En bedömning av om så är fallet görs i varje enskilt fall. Vad gäller sekretessen kring inbrottet är det svårt att uttala sig om vad den grundar sig på utan att veta mer om fallet men en möjlighet är att sekretessen berott på att förundersökningen kunnat äventyras om uppgifter kring brottet lämnats ut.

Jag vet inte om du redan försökt att begära ut de allmänna handlingarna eller ej. Om du inte har gjort det bör du som sagt vända dig direkt till respektive myndighet för att göra din förfrågan. Har du blivit nekad har du som enskild rätt att överklaga beslutet. Ett avslag från polisen eller en annan myndighet överklagas till kammarrätten, ett avslag från en tingsrätt överklagas till hovrätt och ett avslag från hovrätt överklagas till Högsta domstolen.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare