FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt20/09/2013

Offentlig försvarare

Hej jag undrar hur min rätt till advokat ser ut, med ett förhör hos tullverket ? Är det samma regler som vanlig polis ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När det gäller rätten till en offentlig försvarare så saknar det betydelse om det är Polismyndigheten eller Tullverket som ska hålla i förhören.

Denna rättighet och förutsättningarna för att regeln ska bli aktuell återfinns i Rättegångsbalkens 21 kapitel, se 3 a §. I andra stycket hittar du situationerna där en offentlig försvarare ska förordnas. I första stycket stadgas att den misstänkte under vissa förutsättningar kan få en offentlig försvarare om han begär det.

Vänligen,

Rådgivare