Oense om försäljning av samägd fastighet

Vi har varit skilda i 1 år, men har fortfarande en gemensam fastighet som mitt ex bor kvar i, han ville bo kvar i huset. Han har varit motsträvig och vill inte samarbeta, huset har fortfarande inte blivit sålt, han vill inte sänka priset och motarbetar försäljningen? Hur länge kan han hålla på så här? Vi står ju på huslånet båda två och jag vill få detta avslutat.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Går det inte att få samarbetet att fungera återstår försäljning. Enligt samäganderättslagen kan du ansöka hos tingsrätten om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion. Övriga delägare kan då normalt inte hindra att försäljningen genomförs, men kan få den framskjuten om det finns synnerliga skäl.

Ett sådant skäl kan vara att det på grund av lågkonjunktur inte går att få ett rimligt pris. Ni kan också begära att tingsrätten beslutar om ett minimipris. Lämnas inget bud som uppgår till eller överstiger detta pris kan fastigheten inte säljas.

Vid auktionen får även du och övriga delägare lämna bud. De kostnader som uppstår i samband med auktionen ska betalas av samtliga delägare i förhållande till var och ens andel i fastigheten.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare