Oenighet vid arvsskifte

Hej! Vad kan man göra vid ett dödsbo skifte mellan två syskon där den ena parten inte är villig att disskutera delningen över huvudtaget? Där den ena parten har försökt få till en delning under 28 år.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Arvskiftet är i grunden en privat förrättning mellan arvingarna och universella testamentstagare (23 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (1958:637) [ÄB]). Vid oenighet kan man som delägare vända sig till tingsrätten och ansöka om en skiftesman. Skiftesmannen bekostas av dödsboet (23 kap. 5 § 1 st. ÄB). Skiftesmannens uppgift är att vid tvist värdera och fördela arvet.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare