Oenighet i samägande av hund

Hej, jag och min föredetta flickvän köpte en hund tsm för snart 2 år sedan. Jag har försökt lösa vårdnaden av hunden på egen hand men hon struntar i vad vi kommer överens om hela tiden. Hunden är skriven på mig, precis som försäkringen och har alltid bott på min adress. Hon Och jag har aldrig delat adress. Så min fråga är vem har rätt till hunden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du och din före detta flickvän aldrig har delat adress så förutsätter jag att ni aldrig har varit sambor. Även om så hade varit fallet så hade dock hunden inte kunnat ingå i en bodelning för att lösa ägarfrågan. Eftersom en hund inte räknas som inre lösöre avsett för det gemensamma hemmet, i stil med exempelvis möbler och hushållsmaskiner, så omfattas den inte av det gemensamma bohaget, varvid den inte kan ingå i en bodelning mellan sambor. Detta framgår av Sambolag (2003:376) 3 §, 6 § och 8 § första stycket. Eftersom ni tillsammans har köpt hunden så är den föremål för en samäganderätt, varvid ni har lika rätt till den.

Jag förutsätter att ni utöver ägarfrågan också har svårigheter att komma överens i fråga om skötseln av hunden. Eftersom din före detta flickvän vägrar fullgöra sin del av det avtal ni har ingått för att hantera vårdnaden av hunden så finns det ett par strategier som du kan utnyttja för att lösa problemet. För det första så kan du påtala att du avser väcka talan i domstol för att kräva att hon fullgör sina avtalsenliga skyldigheter om hon inte sköter sin del av det ingångna avtalet. Om avtalet är muntligt så kan dock bevissvårigheter uppstå i samband med en rättslig prövning av vad din före detta flickvän har skyldighet att göra. För det andra så kan du i egenskap av delägare ansöka hos domstol om att sälja hunden på offentlig auktion för er gemensamma räkning om ni inte kan komma överens om vem som ska ha den, vilket framgår av Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt 6 §. Den sistnämnda lösningen är inte optimal om ni båda vill ha kvar hunden, men kan användas som påtryckningsmedel för att se till så att din före detta flickvän uppfyller sin del av avtalet i fråga om vårdnaden.

Det mest optimala vore dock att ni klarar av att komma överens i fråga om vem som har hunden vid vilken tidpunkt, hur skötseln ska se ut och så vidare. Eftersom en hund är en levande varelse med känslor och behov så är det viktigt att ni båda kan släppa kontrollbehovet och jakten på prestige, samt lita på att hunden mår bra även när den är hos den andre delägaren. Ett skriftligt avtal med ett tydligt schema och en rimlig kostnadsfördelning kan vara värdefullt för ett sådant ändamål.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare