FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll22/01/2015

Obetalda underhållsbidrag

Jag har en dotter (5år gammal) som har varit boendes hos mig sedan 4 år tillbaka. Fadern har henne 2 dygn varannan helg.

Det har tidigare krånglat med underhållsstödet, dock sköttes det regelbundet fram tills för ett år sedan i april. Dum som jag var trodde jag att det skulle lösa sig efter påtryckningar från mig, men i höstas har han slopat att betala alls.

Jag har kontaktat F-kassan och skickat in en blankett för att dem ska betala istället. Dock saknas det totalt 6 stycken underhållsstöd från förra året, varav 4 st i rad sedan oktober. F-kassan kan bara betala för föregående månad, men resterande då?

Slipper han betala dem eller kan jag ta hjälp via familjerätten?

Jag är student och behöver dessvärre pengarna till min dotter, dem går oavkortat till henne och jag anser att dem är indirekt hennes pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I och med att pappan inte betalar ut de underhållsbidrag han är skyldig att utbetala enligt Föräldrabalk (1949:381) 7:2 första stycket för att fullgöra sin underhållsskyldighet så kan du vända dig till Kronofogden för att få hjälp att kräva ut bidragen. Eftersom de till betalning förfallna underhållsbidragen är från förra året och framåt så har du fortfarande rätten att utkräva dem, med hänseende till att den rätten går förlorad först efter fem år efter den ursprungligen gällande förfallodagen (Föräldrabalk 7:9 första stycket).

På Kronofogdens hemsida finns att tillgå blankett KFM 9301 om ansökan för att begära verkställighet för obetalda underhållsbidrag.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare