Obehörigt förfogande av motorcykel

Hej, Detta fall börjar i början av 2000 talet då en motorcykel köptes av min far från en annan person. När affären ägde rum köpte/bytte han till sig en motorcykel komplett med besiktningsprotokoll, alla nycklar samt manual till motorcykeln. Inget kvitto skrevs samt ägandebeviset skrevs EJ över. Därefter runt år 2006 så gavs motorcykeln i gåva till mig. Nu år 2014 försökte jag förnya garageförsäkringen på motorcykeln då den varit avställd sedan år 2000 och fick reda på att jag ej är ägare av motorcykeln. Av transportstyrelsen fick jag kontaktuppgfiter till den som enligt ägandebeviset äger motorcykeln och jag tog kontakt med "ägaren". Han sa att motorcykeln varit "försvunnen" sedan år 2000 samt att han hade en del affärer med den personen som sålde motorcykeln till min far, men han påstår att han aldrig fick pengar av denne personen. Min far är död, och personen som faktiskt utförde affären ligger senil på ett ålderdomshem och nu begär personen som innehar ägandebeviset på motorcykeln att jag antingen betalar för motorcykeln, ger tillbaka motorcykeln eller att han stämmer mig i tingsrätten. Han har aldrig rapporterat motorcykeln stulen. Har jag några rättigheter till motorcykeln? Har jag någon chans i tingsrätten? samt kan "ägaren" verkligen yrka att han vill ha motorcykeln efter 14 år, dvs är fallet ej preskriberat? Förslag på lagrum som kan appliceras på fallet? Mvh Oscar Pettersson, Linköpings affärsjuridiska program.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Den är intressant ur juridisk synpunkt och förhoppningsvis kan jag hjälpa dig att få lite klarhet i frågan.

Det verkar här röra sig om ett s.k. obehörigt förfogande och då är huvudregeln att den som blivit av med egendomen, i det här fallet motorcykeln, ska få tillbaka den. När det gäller lös egendom kan en person dock göra ett godtrosförvärv och på så sätt få "bättre rätt" till egendomen.

Enligt 2 § lag om godtrosförvärv av lösöre, se https://lagen.nu/1986:796, krävs det för ett giltigt godtrosförvärv att (1) Man har fått besittning av egendomen utav (2) en person som hade besittning av egendomen samt att (3) besittningsövergången (försäljningen, gåvomottagandet etc) skedde i s.k.god tro.

I det här fallet verkar det tydligt att din far har fått motorcykeln från en person som innehade den. Frågan är om han kan anses ha varit i god tro (har misstänkt eller bort misstänka) angående att säljaren inte var behörig att sälja motorcykeln.

När det gäller trafikförsäkringspliktiga fordon såsom bilar eller motorcyklar ställs i regel krav på att man som köpare kollar i fordonsregistret för att man ska vara i god tro. Genom att göra det kan man snabbt och enkelt upptäcka att den som utger sig för säljare inte står som ägare och kan ställa kompletterande frågor kring orsaken till det. Även hävd, rätt efter att ha innehaft egendom i tio års tid, kräver att man varit i god tro, 4 § lag om godtrosförvärv av lösöre.

Sammantaget skulle jag säga att det är svårt att hävda att ett godtrosförvärv har skett och det är därför den ursprungliga ägaren som har bäst rätt till motorcykeln. Om ni har lidit skada får ni kräva den som utgav sig för att vara säljare även om jag förstår att det i det här fallet kan vara svårt.

Vad gäller preskription kan nämnas att sakrätter, alltså anspråk på äganderätt av en sak, inte preskriberas så att det har gått 14 år spelar i det här fallet ingen roll.

Hoppas att du fick lite mer klarhet i frågan. Relevanta lagrum att titta på är som sagt främst lag om godtrosförvärv av lösöre.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare