Obegränsad skattskyldighet och bitcoins

Jag har bitcoin som jag gjort mer än 50000% vinst på. Jag har även medborgarskap i ett annat land där kapitalvinsten är 0 om du hållt en tillgång mer än ett år. Skulle det vara möjligt för mig att sälja bitcoinen till mitt bankkonto i det andra landet för att slippa betala kapitalvinst i sverige alternativt flytta till exempel puerto rico ett tag eller är jag fortfarande skatteskyldig dessa 30%!!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska behöva betala skatt i Sverige för den vinst du gjort på dina bitcoins krävs att du är skattskyldig här. En person kan vara antingen obegränsat skattskyldig eller begränsat skattskyldig. För din del är det den obegränsade skattskyldigheten som blir avgörande.

Personer som bor, stadigvarande vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige är obegränsat skattskyldiga här enligt 3 kap. 3 § Inkomstskattelag (1999:1229). Det betyder att alla inkomster du får, oavsett var i världen de uppstår, måste du skatta för här i Sverige enligt 3 kap. 8 § Inkomstskattelag (1999:1229).

Om du väljer att flytta från Sverige kommer Skatteverket avgöra om du har en väsentlig anknytning till Sverige, i så fall är du som sagt fortfarande skyldig att betala skatt för den vinst du gjort på dina bitcoins. När Skatteverket ska avgöra om du har väsentlig anknytning tittar de på följande faktorer som återfinns i 3 kap. 7 § Inkomstskattelag (1999:1229):

- om du är svensk medborgare,- hur länge du var bosatt här,- om du inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,- om du vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,- om du har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,- om du har familj här,- om du bedriver näringsverksamhet här,- om du är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,- om du har en fastighet här, och- liknande förhållanden.

Extra intressant för dig är 2 st i 3 kap. 7 § Inkomstskattelag (1999:1229) som säger att du anses ha väsentlig anknytning till Sverige (och vara skattskyldig här) under fem år från den dagen då du reste från Sverige - om inte du visar att du saknar sådan anknytning. Det gäller dock enbart om du är svensk medborgare, bott här i minst tio år eller stadigvarande vistats här. Syftet med reglerna är att du inte ska kunna lämna landet av skatteskäl när du gjort en stor vinst.

På grund av detta tror jag det kommer vara mycket svårt för dig att undvika skattskyldighet i Sverige.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att när du säljer tillgångar och gör en vinst ska du betala skatt på vinsten så länge du är skattskyldig i Sverige. Det här gäller också kryptovalutor som ska kapitalvinstbeskattas enligt reglerna i 52 kap Inkomstskattelag (1999:1229) (IL) om övriga tillgångar.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare