Obegränsad skatteskyldig i Sverige

Hej,

Jag 24ar och har varit bosatt utomlands sedan en langre tid. Forra aret valde jag att salja mina fonder i Sverige for att kunna spara har i Storbrittanien.

Nu har skatteverket bett mig forklara varfor jag ar begransat skatteskyldig enligt IL 7-3.

Jag har nu sammanstallt foljande korta lista: -jag ar sedan en langre period inte varit bosatt i Sverige -Jag har permanent bostad i Storbritannien -Jag ager ingen fastighet eller har nagra affarsintressen i Sverige -jag har ingen inkomst i Sverige -Jag har ingen make/make eller barn under 18ar i Sverige -Jag har inget aktivt ekonomiskt engagemang i Sverige

Eftersom jag kortsiktigt bodde i Sverige ar 2004/05 ar jag nu orolig att jag kommer bli skatteskyldig p.g.a 10ars regeln.

Racker min forklaring ovan eller maste jag utveckla mitt svar?

Tacksam for all hjalp. MVH, Pontus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som är bosatt, vistas stadigvarande eller har väsentlig anknytning till Sverige anses vara obegränsat skattskyldig.  Om man är obegränsat skattskyldig innebär det att man måste skatta för sina inkomster oavsett om dessa härrör från Sverige eller från utlandet.

Är man istället begränsat skattskyldig beskattar man endast inkomster som är starkt knutna till Sverige som nation, tex. inkomster av uthyrning av fastighet.

Fysisk person som är begränsat skattskyldig i Sverige är skattskyldig här för kapitalvinst dels vid avyttring av fastighet och bostadsrätt här i riket, dels vid avyttring av aktier och vissa andra delägarrätter samt fordringsrätter i svenska företag, enligt den s k 10-årsregeln, se 3 kap. 19 §.

Som framgår av det du har skrivit har du inget ekonomiskt engagemang, maka/barn eller fastighet/bostadsrätt i Sverige, varför du bör anses vara begränsat skattskyldig. Förutsatt att du inte äger aktier eller andra delägarrätter samt fordringsrätter bör du inte heller bekymra dig om 10-årsregeln.

Hoppas att detta var till hjälp!

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare